El regidor d'Urbanisme, Bruno Arnandis, explica que «la subvenció de l'IVACE al 90% és una ajuda pluriennal, per la qual cosa els treballs i facturació dels mateixos s'estan desenvolupant amb total normalitat i sense cap incidència en la tramitació»


L'Ajuntament de Borriana i l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial continuen endavant amb els treballs de millora i modernització de l'àrea industrial compresa entre els camins del Ecce Homo, Xamussa i Camí Fondo. Així ho ha volgut explicar el regidor d'Urbanisme de l'Ajuntament de Borriana, Bruno Arnandis, ja que «es tracta d'un projecte pluriennal per a la modernització i dotació de l'àrea industrial compresa entre aqueixos tres camins de Borriana, i que compta amb un pressupost total de 387.560 euros, dividits precisament en dues anualitats, amb el que les afirmacions per part de l'oposició d'estar en risc de perdre les subvencions són totalment falses». A més, Arnandis ha volgut detallar que “ja en 2018 ha quedat justificada la primera part de la subvenció per part de l'IVACE que ascendeix a 143.057, cobrint el 43 per cent de l'obra realitzada, al que caldrà sumar la resta de l'aportació en 2019, per la qual cosa lamente profundament que el Partit Popular, o bé no entén bé què són les subvencions pluriennals o directament menteixen en afirmar que la recepció de les ajudes corre perill, ja que a més creen una alarma social i econòmica inexistent”. Així, tant Arnandis com la pròpia regidora d'Hisenda, Cristina Rius han volgut especificar que “no fa ni dues setmanes que vam estar visitant les obres que es duen a terme en la zona del Camí Fondo i vam poder comprovar com els diferents objectius i terminis dels treballs s'estan complint per a garantir la seguretat tant dels usuaris i treballadors enfront d'incendis com la seguretat relativa a la circulació, i la millora tant de la mobilitat com de l'accessibilitat, amb per exemple, la construcció de recorreguts per als vianants i carril bici que connectaran amb els ja existents a la ciutat i amb el carril bici del vial al Port, que porta en funcionament els últims dos anys”.
Finalment, i tal com ja es va explicar tant a través de la memòria de l'obra a executar com després de la visita a la zona, “la millora viària del polígon es completarà amb la delimitació de les zones destinades a la circulació de vianants i vehicles, millorant les voreres com ja s'observa en les obres que s'estan executant, així com permetrà el soterrament de les línies de telecomunicacions, la connexió entre zona urbana i industrial mitjançant carrils bici, la regeneració paisatgística amb la millora de les façanes industrials, major eficiència energètica amb ús de tecnologia LED, instal·lació de contenidors per a residus industrials, desenvolupament d'una zona verda contemplada en el Pla General, la millora de vials amb majors voreres i reorganització de zones d'aparcament o la instal·lació de panells informatius sobre la zona industrial”.

obras sensibilización

El pla d'obres de condicionament d'Itineraris Accessibles en diversos trams de la xarxa viària municipal continuen endavant a Borriana, i tal com ha explicat el regidor de Via Pública, Vicent Aparisi que hui mateix ha visitat les obres en la Ronda Panderola , “que avancen a bon ritme i en diversos dels punts on ja es van començar a executar durant el mes de desembre, els treballs ja estan acabats i l'accessibilitat a través de les voreres ha millorat completament”. Així, i tal com quedava reflectit tant en la Memòria Valorada prèvia a l'inici de les obres, com en les paraules que hui pronunciava el regidor, “l'objecte d'aquesta campanya d'obres i millores és el condicionament dels anomenats itineraris accessible mitjançant l'execució dels coneguts com a guals per als vianants en diversos punts de la ciutat, que una vegada acabats aconsegueixen enllaçar tot un recorregut en el qual l'accessibilitat s'ha solucionat de forma global”. A més, el mateix Aparisi ha comprovat de primera mà la tècnica utilitzada per a l'execució d'eixos guals per als vianants i que consisteix en la construcció de superfícies inclinades destinades a facilitar la comunicació entre plans situats a diferent nivell, seguint sempre les indicacions i que figuren tant en la normativa estatal com en l'autonòmica, i també dins de les determinacions marcades pel Pla Especial per a l'Accessibilitat a Borriana. Així, les dues grans àrees en les quals ja existien guals per als vianants però que precisaven de reforma o de millora han sigut les de la Ronda Panderola i el Passeig de Sant Joan Bosco. En la primera d'elles s'ha treballat i es continua amb les labors d'adaptació a les cantonades de la pròpia avinguda amb els carrers Carles I, carrer Vinarralls, carrer Sant Andreu, Av. València i carrer Joan d'Àustria, a més de l'encreuament situat al costat de l'Església dels Desemparats. La finalització d'aquests treballs suposarà l'enllaç directe amb algunes de les obres que ja s'han realitzat en l'Avinguda Sant Joan Bosco, els encreuaments de la qual i cantonades amb el carrer Riu Millars, Germanies, Mestre Serrano, República Argentina i el mateix Jardí del Bes, ja han sigut adaptades. Tal com concloïa el mateix Aparisi una vegada visitades les obres “esperem que estiguen totalment llestes abans de la finalització del mes de gener, i amb això haurem sumat un nou i gran itinerari adaptat a la nostra ciutat perquè cada dia Borriana siga molt més accessible i les possibles barreres arquitectòniques de la Via Pública queden cada vegada en el passat”.

Caragol de Arquímedes

Els regidors de l'Ajuntament de Borriana, Bruno Arnandis i Vicent Aparisi, han visitat aquesta setmana el Grau de Castelló per a “conèixer de primera mà algunes de les instal·lacions hidràuliques de la zona i poder així tindre tota la informació prèvia i el procés tant d'adquisició com de funcionament d'infraestructures com el Caragol d'Arquimedes que és de gran ajuda en cas d'inundacions o grans temporals de pluja, i que seria una de les opcions que remenem per a instal·lar en breu a la nostra ciutat”, tal com explicava el regidor de Via Pública i Serveis de l'Ajuntament de Borriana, Vicent Aparisi.
La visita va tindre lloc, precisament, en la zona del terme municipal de Castelló on majors acumulacions d'aigua es produeixen en episodis de pluges torrencials, és a dir, entre la pròpia ciutat i el Grau de Castelló i la Marjaleria, ja que com explicava en aquest cas el regidor d'Urbanisme, Bruno Arnandis “té les condicions i característiques del terreny més semblants a zones de Borriana com pot ser La Serratella o la zona de Les Terrasses, per això vam voler conèixer de prop instal·lacions com el caragol d'Arquimedes que hui hem pogut veure com funciona i l'eficiència que també podria tindre en cas d'instal·lar-ho en el terme municipal de Borriana”. Els representants municipals de Borriana van estar acompanyats en tot moment pel regidor d'Ordenació del Territori i Tinent d'Alcalde del Grau, Rafa Simó, qui els va detallar el funcionament i les millores que ha suposat la seua instal·lació, i pel President de l'AAVV de La Serratella, Ximo Sanahuja, per a com van explicar els regidors de Borriana, “directament els veïns de la zona puguen conèixer les diferents opcions d'instal·lacions hidràuliques i que directament el president de l'associació puga veure com és el seu funcionament i les millores que podria suposar a La Serratella la col·locació d'un Caragol d'Arquimedes per a l'evacuació d'aigües sense que les acumulacions suposen inundacions”.

arbres de Nadal

El regidor de Via Pública de l'Ajuntament de Borriana, Vicent Aparisi, així com el Cap del Servei, han volgut supervisar personalment la instal·lació dels fins a cinc arbres de Nadal que enguany decoraran i il·luminaran sengles punts de la ciutat, “gràcies al treball realitzat pels propis operaris del servei de Via Pública que en els dos últims anys s'han encarregat tant del disseny, elaboració i construcció d'aquests arbres de Nadal, i que per molt que insistisquen alguns partits de l'oposició, suposa un considerable estalvi per a les arques municipals, ja que el pressupost per al lloguer durant el mes de decoració en el qual estan en els carrers de Borriana, aconseguiria els més de 20.000 euros entre tots, un cost que ha quedat reduït a poc més de 5.000 euros després del pagament tant del material utilitzat com del treball invertit per part dels operaris”.
Tal com han pogut comprovar els responsables del departament de Via Pública, “ja en el Pla fa dies que es va instal·lar el més gran dels cinc arbres, construït precisament pel departament, la qual cosa ha permès que es puguen col·locar els altres quatre en punts de la ciutat que no explicaven fins ara amb aquest tipus de decoració nadalenca, com la Plaça Quarts de Calatrava, on és més que evident el canvi i transformació estètica amb la recent retirada de la font inutilitzada i la col·locació d'un dels arbres”.
A més, també se situarà la decoració especial a base d'arbres de Nadal, en punts com el Port de Borriana, el Grau o la Plaça Santa Berta, on per primera vegada també es podrà gaudir d'aquesta il·luminació. El mateix Aparisi ha explicat que “el que no acabem d'entendre és que es critique una despesa com la de les hores i el material necessari per a la construcció dels arbres quan és tan senzill com mirar quin és el cost del lloguer d'un d'ells, i que en el cas dels més xicotets arribaria a superar els 4.600 euros, així que l'estalvi d'elaborar-los nosaltres mateixos, que pertanguen a Borriana i no haver de llogar-los any darrera d'any és més que evident”.

muntatge arbre de Nadal

El regidor de Via Pública de l'Ajuntament de Borriana, Vicent Aparisi, ha volgut revisar avui els primers treballs de col·locació de la decoració especial nadalenca que enguany s'amplia en la ciutat per a disposar de fins a cinc grans arbres que il·luminaran sengles punts dels carrers i places. Així, els operaris de Via Pública han treballat durant les últimes setmanes en “la construcció de l'arbre que enguany s'instal·larà en el centre del Pla, que supera els tretze metres d'altura i per al qual han estat treballant durant les últimes setmanes, en unes labors que volem agrair que hagen realitzat amb la cura i la rapidesa que exigia perquè una setmana abans de l'encesa oficial estiguen llestos en els carrers i places de Borriana”.
D'aquesta forma, durant la jornada d'avui s'ha està treballant en la illeta central del Pla que ja va ser remodelada i adequada durant l'última setmana, per a instal·lar el que serà l'arbre més gran d'aquest nadal, ja que primer s'ha hagut de col·locar una base per a assegurar la construcció i posteriorment s'ha elevat el gran arbre amb el seu més de mil metres de tires de llums led, i que s'encendran de forma oficial divendres que ve 7 de desembre al costat dels altres quatre arbres que es repartiran per la ciutat, i que com ha explicat Aparisi “hem volgut respondre a les demandes d'algunes associacions de veïns o de col·lectius que volien comptar amb il·luminació especial durant les festes, així que també en la Plaça de Quarts de Calatrava s'instal·larà un en la zona on es va retirar la font, un altre es col·locarà en el Port de Borriana, així com dos més que il·luminaran zones com les del Grau o el parc de Santa Berta, on també hem volgut que enguany es compte amb una decoració especial”. A més, també s'han instal·lat tant en el propi Pla com en el Jardí del Pla o la Plaça Major, nombroses plantes decoratives, que en el cas de la illeta central “es col·locaran a l'interior de les jardineres, per a d'una banda, millorar el colorit i la decoració, i per un altre com a mesura de seguretat perquè els vehicles a motor no estacionen a escassos metres de l'arbre i puguen provocar algun problema tant de mobilitat com de seguretat”, com han explicat des de Via Pública.

Carril ciclopeatonal

L'Ajuntament de Borriana, que en 2016 va ser una de les poques institucions municipals que a nivell provincial rebia la subvenció dels Fons FEDER europeus per a l'aplicació de l'Estratègia EDUSI, ha anunciat aquesta mateixa setmana la immediata “aprovació del projecte d'urbanització i implantació del carril bici i passeig per als vianants en la carretera que uneix Borriana i el Grau”, que a més inclou “els corresponents estudis de gestió de residus, geotècnic i de seguretat i salut” que són necessaris per a la consecució de l'obra i els treballs que hauran de realitzar-se per a construir-ho. Així ho ha explicat el regidor d'Urbanisme, Bruno Arnandis, que es va encarregar tant de la redacció del projecte per a la recepció de l'EDUSI com de la seua posterior aplicació, manifestant que “és un dels projectes de mobilitat sostenible que volíem que es dugueren a terme en la nostra ciutat per a completar eixe anell ciclopeatonal que creiem que millorarà notablement la capacitat i facilitats per als desplaçaments tant a peu com amb bicicleta en tota la part est del terme municipal de la ciutat, amb el que esperem que, després de l'esmena i contestació a les diferents al·legacions, puga començar a construir-se en un parell de mesos, una vegada se supere el període de licitació i posterior adjudicació”.
Des del departament econòmic municipal, la regidora d'Hisenda, Cristina Rius, ha detallat que “tal com es detalla en l'Informe Jurídic Proposta, el pressupost del projecte és de 750.000 euros, que a més incorpora els corresponents estudis necessaris per a la seua realització”, a més de subratllar que “per això ja s'ha previst la seua cobertura pressupostària”. Finalment, tant Arnandis com Rius han volgut afegir que “el propi informe, i després de la resposta i esmena de les al·legacions presentades, es considera viable tècnica i econòmicament, així com està conforme en tot moment amb la normativa urbanística municipal i sectorial d'aplicació, així que estem ja davant els últims passos previs abans de l'inici dels treballs que esperem que puguen iniciar-se en un parell de mesos i suposen per a Borriana eixe progrés sostenible que afavorirà i millorarà la *mobilidad en el conjunt de la ciutat”.

Després dels treballs realitzats fa mesos en la part empedrada, ara la remodelació i millora del ferm es realitza en una de les illetes centrals de la plaça on es col·locarà el gran arbre de Nadal durant les pròximes celebracions


El regidor de Via Pública de l'Ajuntament de Borriana, Vicent Aparisi, acompanyat per diversos representants municipals, ha realitzat una xicoteta visita i revisió dels treballs d'adequació i millora que s'estan duent a terme en la illeta central del Pla, on aquesta setmana treballaran tant els operaris de Via Pública com de l'empresa contractada que posteriorment realitzaran la col·locació del ferm. Després dels treballs que ja es van dur a terme tant en la zona empedrada del Pla fa uns mesos, com en la intersecció entre la Plaça Major i el Carrer Major la passada setmana, Aparisi ha explicat que “es tracta de tot un seguit d'actuacions puntuals en el centre de la ciutat per a, en uns casos, millorar el ferm de cada zona i renovar materials, com en uns altres, per a eliminar els possibles desnivells existents que en cas de precipitacions poden acumular l'aigua en forma de tolls, com era el cas de la plaça Major”.
Així, durant la jornada del dilluns, la maquinària pesada de Via Pública ja va estar treballant en la zona, picant i retirant el ferm que fins avui cobria la illeta central, per a aquest mateix dimarts poder començar amb els treballs de substitució del conjunt de la illeta. Tal com ha explicat el mateix Aparisi durant la revisió dels treballs “es tracta de seguir amb els diferents treballs de millora i adequació de la Via Pública que estem duent a terme en diferents punts de la ciutat, com la plaça Quarts de Calatrava, la Plaça Major, o el propi Pla on ja hem treballat en diverses ocasions durant l'últim any. Intentem que els treballs es realitzen el més ràpid possible, per a si evitar corts de carrers i que l'afecció per al veïnat o els locals comercials siga la mínima, per això el pas de vehicles pel mateix Pla no s'ha vist afectat en cap moment i es pot continuar circulant sense cap tipus de problema”.

retirada font Plaça Quarts de Calatrava

El regidor de Via Pública de l'Ajuntament de Borriana, Vicent Aparisi, va voler realitzar una revisió sobre els treballs de demolició de la font situada en el centre de la Plaça Quarts de Calatrava de la ciutat, ja que com va explicar durant el procés "es tracta d'una font que fa molts anys que no complia amb la seua funció de decoració especial per a la plaça ja que en cap moment ha funcionat com a tal, i per tant estava suposant més problemes que avantatges per als veïns i veïnes que diàriament visiten i passen estones ací". De fet, el propi Aparisi parlava amb diversos veïns de la zona que seguien de prop els treballs realitzats amb la maquinària pesada pertanyent a Via Pública, i més tard explicava que "els mateixos veïns i veïnes que avui estaven en la pròpia plaça ens parlaven sobre l'abandó que des de fa anys patia la font, i per tant es felicitaven de vore com era eliminada per no complir la seua funció i per, com ens han traslladat, perquè s'havia convertit en un focus d'insalubritat durant algunes jornades quan allà es depositaven diferents residus". Així, els operaris de Via Pública han treballat en la retirada de l'estructura formada per grans peces de pedra que han hagut de ser traslladades utilitzant eixa mateixa maquinària pesada, ja que com explicaven els operaris "és impossible retirar-les de forma manual a causa de la seua gran grandària, per la qual cosa es mouen i arrosseguen utilitzant la pròpia pala i després les labors es completen amb la retirada de la terra que s'acumulava a l'interior de la font". Així, Aparisi ja ha explicat que "estem barrejant diferents opcions de mobiliari urbà per a substituir a la font en desús, encara que esperarem algunes setmanes, ja que estem treballant per a poder col·locar en el mateix lloc algun tipus de decoració nadalenca de cara al pròxim mes de desembre, la qual cosa sabem que els mateixos veïns i veïnes veuen amb molt bons ulls, per a més tard col·locar el mobiliari urbà que creguem més necessari en la plaça". A més, Aparisi i el responsable del departament de Via Pública també van estar revisant part del mobiliari urbà amb el qual compta la plaça, després del qual van explicar que "hi ha alguns bancs que han quedat mal situats amb els canvis que haja pogut tenir la plaça en els últims anys, per la qual cosa també hem decidit realitzar una xicoteta reestructuració d'eixes mateixes dotacions perquè siguen molt més aprofitables i usades per les persones que diàriament visiten la plaça de Quarts de Calatrava".