La educación inclusiva a debate en Burriana
I Jornadas 'Borriana Inclou'
  • L'Auditori Juan Varea es converteix des d'ahir en la seu de l'Educació Inclusiva on s’analitzen les claus de la inclusió a les aules

  • Organitzades per l'Ajuntament de Borriana a través de la Regidoria d'Educació


Més de 200 persones, docents i famílies, participen des d'ahir de vesprada a Borriana en les I Jornades Educatives municipals que sota el títol “Borriana inclou. Un ventall de possibilitats” se celebren a l'auditori Juan Varea, organitzades per l'Ajuntament de Borriana a través de la Regidoria d'Educació amb la col·laboració del Centre de Formació i Recursos del Professorat, Cefire, de Castelló.

Aquestes primeres Jornades inaugurades ahir a la vesprada per l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, i la Cap de Servei Territorial d’Educació, Maria Josep Palmer, compten amb ponents de reconegut prestigi i està dirigit al professorat d'infantil, primària i secundària i als departaments d'Orientació, i també a les famílies i a estudiants futurs docents.

En l'obertura, l'alcaldessa va destacar la importància, “dins d'un model escolar i social que camina cap a una societat més justa, democràtica i equitativa, de pensar en una formació contínua per als professionals de l'àmbit socioeducatiu, que siga capaç de revitalitzar la seua pròpia pràctica, basada en la reflexió compartida i contrastada amb evidències d'èxit”.

Raó per la qual, Safont en la seua intervenció va mostrar el seu convenciment que aquestes Jornades “permeten incrementar el coneixement pràctic a través de l'intercanvi de visions i maneres de fer i enriquir compartint i dialogant sobre la base de les experiències d'altres professionals, contribuint a l'avanç d'una societat inclusiva a través de la promoció del desenvolupament professional”.

Per part seua, la Cap de Servei Territorial d’Educació, va explicar que en aquestes jornades “s’analitzen algunes de les claus per a oferir al professorat de totes les àrees i de les diferents etapes educatives, així com als i les especialistes de suport a la inclusió, coneixements, estratègies i ferramentes que faciliten el treball amb tot l'alumnat, per a fer efectiva la inclusió educativa”.

En aquest sentit, en l'obertura va subratllar el valor de l'orientació en “els processos de construcció de l'educació inclusiva i la importància de generar entorns educatius inclusius que donen resposta a la diversitat de l'alumnat i oferisquen oportunitats de creixement personal a totes les persones”.

Entre els continguts de les I Jornades Educatives municipals destaquen les propostes sobre eines pràctiques per a la inclusió i la pràctica de l'educació inclusiva. Així, s'aborden propostes alternatives, metodologies inclusives i innovadores en el procés d'ensenyament aprenentatge, el treball en equip del professorat, el vincle entre la comunitat educativa i l'educació inclusiva a l'aula.

El primer dia de les jornades es va centrar en diverses experiències de centres amb els seus projectes educatius inclusius. Però, a més, es van tractar també aspectes relacionats amb la innovació i les bones pràctiques educatives des de la neurociència, la inclusió des de la perspectiva institucional, la inclusió en el centre ordinari, l'atenció inclusiva en la primera infància i en les diferents etapes educatives, les eixides professionals per a l'alumnat amb necessitats especials després de secundària, adaptació del material a l'alumnat amb necessitats educatives especials, entre altres assumptes.

Per part seua, el regidor d’Educació, J. Ramon Monferrer, ha manifestat que amb aquesta primera iniciativa formativa es tracta de “dotar el professorat de ferramentes pràctiques per a la inclusió, divulgar experiències que acosten a l'escola i a la família, teixir vincles entre la comunitat educativa i afavorir un aprenentatge significatiu i personalitzat, i oferir recursos, propostes i bones pràctiques d'intervencions a l'aula”.