-
- Així es desprén de la memòria dels Serveis Socials municipals per a l’exercici de 2020, que indiquen que s'han realitzat quasi 8.600 atencions
-
- Cal destacar una feminització de l'exclusió social, que es constata amb la concessió de 416 ajudes d'emergència a dones davant de les 237 que han sigut per a homes
Els Serveis Socials de Borriana van realitzar al llarg de l’any passat, 2020, un total de 8.573 atencions d'informació i orientació als veïns i veïnes del municipi, segons es desprén de les dades aportades en la memòria de 2020 pel Sistema d'Informació d'Usuaris de Serveis Socials (SIUSS).
Aquestes dades suposen un increment de les atencions d'un 24% respecte a l'any 2019, quan es van realitzar 6.925. L'augment destaca especialment en el cas de les accions amb persones majors, que han passat de 602 a 1.690 pel seguiment intensiu que s'ha fet amb els que tenen instal·lat a sa casa el servei de teleajuda de la Diputació.
També cal subratllar la referència a les assistències per a col·lectius en situació de necessitat per riscos de catàstrofe i epidèmia, que es van disparar fins a les 421 en 2020 quan en 2019 no es va produir cap atenció en aquesta matèria.
A més, al marge d'aquestes 8.573 atencions gestionades pels Serveis Socials municipals, arran de la pandèmia es van començar a tramitar 468 prestacions econòmiques individuals (PEI) de necessitats bàsiques, a l'empara del decret Covid de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per tal de pal·liar les emergències més peremptòries.
Així, referent a això, de les 624 PEI que es van atorgar en 2019 es va passar en 2020 a un total de 1.121, comptabilitzant les del decret Covid, a les quals van dedicar 128.200 euros, dels quals 57.100 van ser finançats per la Generalitat.
De fet, cal destacar que durant el confinament de març i abril de 2020 les atencions van augmentar considerablement i els Serveis Socials van arribar a sextuplicar les PEI, i van destinar una mitjana diària de 1.400 euros a diferència dels 253 euros diaris que es gastaven fins aquell moment.
També és significativa la funció important que va desenvolupar el Servei d'Ajuda a domicili (SAD), que va assistir a més de 100 unitats familiars en un moment en què la mobilitat estava quasi totalment restringida.
D'altra banda, de la memòria es desprén que s'ha accentuat la feminització d'aquestes situacions, ja que quasi 5.000 atencions han sigut a dones en comparació a les 3.600 atencions a homes. Un fet que també es pot comprovar en el desglossament de dades de les ajudes del programa d'emergència social per a ajudes a l'habitatge, els subministraments o les necessitats bàsiques, que ha atorgat 416 ajudes a dones en comparació a les 237 que han sigut per a homes.
Les atencions dels Serveis Socials abasten matèries tan diverses com família, infància i joventut, dones, persones majors, persones amb discapacitat, toxicomanies, reclusió i exreclusió, persones sense habitatge, refugi i asil, emigració i immigració o malaltia mental o terminal, principalment ateses a través del Centre Social de la Bosca i del Centre Social Antonio Pastor.
Infància i adolescència
La memòria de l'equip específic d'intervenció amb infància i adolescència de Borriana (EEIIA) indica que durant l'any passat es va treballar amb 67 menors al municipi, amb 49 d’ells ja es treballava durant 2019, als quals se’n van sumar 18 de nous al llarg de 2020.
En total, es van comptabilitzar 2.045 intervencions en matèria d'infància i adolescència, i cal destacar que, a més dels acolliments familiars i les intervencions habituals, per la situació excepcional viscuda en 2020 arran de la pandèmia, es va habilitar un servei de suport psicològic i d’atenció emocional destinat a la població vulnerable.
De fet, la situació pandèmica de 2020 va tindre clars efectes sobre l'atenció. És el cas de les activitats de grup com l'escola d'estiu i els campaments, que no es van poder organitzar. Per això, les ajudes de menjador escolar que s’havien atorgat en altres convocatòries per a les persones que acudien a l'escola d'estiu i presentaven una situació de carestia econòmica, van ser substituïdes per prestacions per a l'adquisició de productes de primera necessitat.
Igualtat
En matèria d'Igualtat en van ser 93, les dones que van rebre atenció personalitzada a l'Ajuntament al llarg de 2020, de les quals 75 van rebre atenció per qüestions relacionades amb la violència de gènere, amb un augment de les ordres de protecció.
Quant al perfil de les dones ateses, se segueix la mateixa dinàmica que en els anys anteriors, atenent dones de tota condició, origen, edat i nivell socioeducatiu, si bé cal destacar dos aspectes en molts dels casos: una situació de desocupació i tindre filles i fills a càrrec.
Des dels serveis municipals d'igualtat, tanmateix, s'aborda aquesta problemàtica a diversos nivells, i es realitzen programes d'intervenció integral amb els Serveis Socials, que atenen de manera coordinada.
A més, en relació als efectes de la pandèmia, predomina el problema que suposa davant aquesta situació la falta de recursos de moltes dones, que els dificulta en molts casos poder mantindre les entrevistes telemàtiques amb els centres de la dona, alhora que també es constata la necessitat de dedicar més recursos i esforços a la salut mental.