Els alumnes de Segon d'ESO de l'Institut es converteixen en mestres per unes hores per traslladar coneixements i realitzar tallers amb l'alumnat de primer i segon de primària de centres com l'Iturbi o Roca i Alcaide
Els alumnes de primer i segon de primària del CEIP Josep Iturbi de Borriana han viscut avui unes classes diferents dins el seu horari lectiu. A partir de meitat matí, una vintena d'estudiants de segon d'ESO de l'IES Jaume I s'han desplaçat fins al centre per ser els encarregats de dirigir algunes de les activitats que es realitzen dins l'aula, i així, començar a desenvolupar el programa d'aprenentatge-servei que des d'aquest curs pretén portar endavant el centre. D'aquesta forma, es materialitza la intenció de l'equip directiu del Jaume I de començar a implantar noves metodologies en l'ensenyament que tindran continuitat també el proper curs amb els sistemes de treballar per àmbits, per projectes o a través del mètode d'aprenentatge servei. De fet, durant la primera sessió d'avui, les responsables del projecte al Jaume I, Mari Carmen Usó i Regina Rodrigo, ja han anunciat que “en aquesta primera aplicació de l'aprenentatge-servei durant la primera avaluació del curs, treballarem amb l'alumnat de primària dels centres Josep Iturbi i Roca i Alcaide, per a més tard passar a desenvolupar-lo amb l'alumnat del CEAM durant el segon període del curs, i tancar-lo amb l'aplicació de la nova metodologia al barri on està situat el nostre institut, detectant les mancances o les aportacions que es poden fer per part de l'alumnat”.
Durant la sessió d'avui al Josep Iturbi, els directors de tots dos centres han aprofitat per signar el conveni de col·laboració, mentre el responsable del CEIP, Salvador Barrientos manifestava que “tant les docents del centre com el mateix alumnat es mostra molt satisfet amb la iniciativa, i fins i tot avui hem pogut vore com després dels primers encontres els alumnes de primària ja han creat un vincle especial amb el grup d'estudiants d'ESO que, fins i tot, ajuda a eixa transmissió de conceptes o a la realització de les activitats programades”.
Les responsables de la iniciativa han explicat que “la metodologia fa que tant a les aules de primària com a les de secundària es treballen prèviament els conceptes que després es posaran en comú amb les sessions que es desenvolupen als centres”, el que el mateix director de l'Iturbi ha qualificat com “una apertura de l'escola a altres iniciatives i metodologies de treball que ja hem pogut comprobar que són un suport molt efectiu per a l'alumnat, una ajuda distinta a la que estan acostumats que podem valorar ja com a molt positiva”.
La metodologia d'aprenentatg-servei pretén conjugar les metodologies d'aprenentatge amb l'aportació de determinats conceptes que en un futur es converteixen en formes de pensar i actuar davant la societat de forma que activen el que es pot denominar com a “nervi cívic”. Així, els mateixos protagonistes de l'aprenentatge es converteixen també en canalitzadors de l'educació en matèries com les matemàtiques i la llengua que a Borriana centren l'acció durant aquest curs, tot i que són aplicables a tot tipus de matèries o disciplines distintes, com han fet avui mateix els alumnes que han triat treballar manualment per realitzar activitats plàstiques de cara al proper Nadal.