-
Les obres, amb un pressupost de 350.000 euros, s'emmarquen en les actuacions de la Conselleria per a millorar l'estat de conservació de les carreteres i rutes ciclistes de la Comunitat Valenciana
La Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat començarà els treballs de condicionament de la jardineria en la CV-18 i CR-18, en el terme municipal de Borriana, dins de les actuacions que executa per a millorar l'estat de conservació de les carreteres i rutes ciclistes de la Comunitat Valenciana.
Aquests treballs, que se centraran des del PK 8+000 fins al 11+500 de la CV-18, aproximadament, tenen com a principal objectiu incrementar la seguretat viària i fomentar l'ús de la bicicleta i altres mitjans de transport sostenible.
Les obres, la inversió de les quals ascendirà aproximadament a 350.000 euros, tindran una duració aproximada de tres mesos, i s'estima que estaran finalitzades per al proper mes de juny de 2021.
La carretera CV-18, que pertany a la Xarxa Bàsica de Carreteres de la Comunitat Valenciana, naix en la carretera estatal CS-22 d'accés al port de Castelló, com a continuació de l'avinguda de Casalduch de Castelló, i arriba fins a la N-340, en el terme municipal de Nules. Té una longitud de prop de 16 quilòmetres, dels quals en quasi 15 la carretera està desdoblada, amb una calçada amb dos carrils per a cada sentit de circulació.
Des del PK 0+000 de la CV-18 fins a l'accés a Mascarell, a Nules, discorre en paral·lel a aquesta carretera la cicloruta CR-18, que arriba quasi als 15 quilòmetres de longitud, que permet la comunicació amb mitjans de transport sostenibles, no solament de les poblacions per on passa la CR-18, com Almassora, Borriana i Nules, sinó també de Vila-real i les Alqueries, que arriben a la CR-18 a través de la CR-185 i la CR-222, respectivament.
Actualment, des del PK 8+000 fins al 11+500, és a dir, des de la connexió del CR-185 que ve de Vila-real fins al polígon Carabona situat al sud de Borriana, just abans de creuar l'AP-7, existeixen unes deficiències en la jardineria de la mitjana de la CV-18 i al costat de la CR-18 que poden comprometre la seguretat i comoditat de la conducció dels usuaris i les usuàries de la CV-18 i també de la CR-18.
Les deficiències detectades es troben en la mitjana de la CV-18, presència d'espècies que alcen el paviment de la carretera. Així mateix, al costat de la CR-18 hi ha presència d'espècies que alcen el paviment de la carretera i hi ha falta d'espècies vegetals que doten d'ombra el carril bici
Els treballs que realitzarà la Conselleria consistiran en la retirada de les espècies en la mitjana de la CV-18 i al costat de la CR-18 que causen els desperfectes en el paviment, així com la plantació en la mitjana de la CV-18 d'espècies arbustives com Teucrium fruticans (unes 4.300 unitats) i Westringia fruticosa, (unes 5.700 unitats), per a evitar que les arrels deterioren el paviment i, alhora, protegisquen els vehicles dels enlluernaments.
Al costat de la cicloruta CR-18 es plantaran 350 unitats de morus alba 'frutiless', que proporcionaran una major ombra als usuaris sense ser agressius amb el paviment de la cicloruta.
El conseller d'Obres Pública, Arcadi España, ha recordat que la seguretat viària és una prioritat i tots els factors de la via són essencials per a la seguretat en la conducció i cal prestar especial atenció a la jardineria per a evitar, per exemple, arrels que alcen el paviment o un creixement desmesurat que puga arribar a dificultat la visibilitat, en canvi, la plantació de certes espècies i de determinada forma poden evitar enlluernaments".
També s'ha referit a les vies de ciclovianants on l'enjardinament té, a més, el paper de proporcionar ombra a vianants i ciclistes, "ja que amb el nostre clima, utilitzar aquests itineraris amb el sol fora no solament és incòmode, sinó que pot arribar a ser perillós, i quan parlem de seguretat ho fem en el sentit més ampli".