- A més de vestir arbres dels patis i elaborar papallones teixides amb #filsperlaigualtat, han preparat lectures, tallers i exposicions que reforcen el compromís i el suport amb les víctimes de la violència de gènere
Tots els centres educatius de Borriana s'han bolcat activament en la formació en igualtat per a l'alumnat i en activitats preventives contra la violència de gènere durant els últims mesos, segons ha valorat la regidora d'Igualtat, Maria Romero.
Sobre aquest tema, ha indicat que si bé tots els centres educatius de la ciutat s'han implicat en el projecte artístic #Filsperlaigualtat i han col·laborat amb l’aportació de pots de fils o directament teixits, el seu compromís en la commemoració del 25 de novembre, la promoció dels bons tractes i la igualtat en els centres educatius “ha anat molt més enllà”, i cada centre, en funció de l'edat del seu alumnat, ha preparat una programació específica en la qual s'ha “embarcat” tota la comunitat educativa.
En aquest sentit són diversos els col·legis que han vestit arbres del pati escolar amb teixits elaborats per la comunitat educativa i papallones recordant a les germanes Mirabal. També han preparat lectures, tallers i exposicions que reforcen el compromís i el suport amb les víctimes de la violència de gènere.
Així, els centres de Secundària han centrat les activitats més reivindicatives i pedagògiques. L'alumnat de 4t d'ESO del Col·legi Vila Fàtima, Sant Joan Bosco Salesians i l'IES Jaume I, van assistir per grups al CMC la Mercè per a participar respectivament en sengles tallers del projecte Caravana «de Portes cap a dins», i la mateixa activitat, finançada per la Diputació de Castelló, a l'IES Llombai.
En aquesta activitat l'alumnat ha pogut reflexionar sobre com es construeix les conductes de relació de la pell cap a endins així com diferents qüestions en referència als maltractaments i els afectes.
A més d'aquest taller, l'IES Jaume I va comptar amb una xarrada finançada per la Diputació de Castelló sobre la prevenció de l'abús sexual i el maltractament per part del duo Towanda Rebels, format per Teresa Lozano i Zua Mèndez, dos activistes que han creat un canal de comunicació feminista i amb molta influència juvenil en xarxes socials.
D'altra banda, també a l'IES Jaume I, i com a resposta a la demanda per part de la Comissió d'Igualtat i Convivència del centre, la regidoria d'Igualtat va oferir diferents xarrades de divulgació científica sobre les troballes realitzades durant la investigació de la Dra. Lydia Delicat en l'àrea de Tecnologia, Feminisme i Societat. En aquesta activitat s'explicava a l'alumnat què són les nines sexuals hiperrealistes, els robots sexuals i els continguts de violència sexual presents en internet en els últims temps, els quals circulen en l'edat adolescent de manera cridanera.
Entre els objectius d'aquestes xarrades i tallers oferits als i les adolescents, segons explicava la regidora de l'àrea, Maria Romero, es troba “l'activació d'una perspectiva crítica contra la cultura de la violació, així com d’informar dels riscos que existeixen respecte a les tecnologies i xarxes socials que podrien emprar-se com a elements molt potents de control i per tant de violència”.
De fet, segons aclaria la regidora, en tots i cadascun dels tallers i xarrades, “ha resultat molt cridaner la visió que tenen els joves sobre el control que s'exerceix a través de les xarxes i els telèfons mòbils, així com l'evidència de la necessitat d'oferir educació afectivosexual i referents fora de la indústria pornogràfica”.