-
- Amb la signatura de l'acta de replanteig avui, es formalitza el començament de la nova infraestructura fixa
-
- Les obres, adjudicades a la UTE Passarel·la Borriana, per 446.620 euros, situa la nova passarel·la desplaçada cap a l'interior del riu Anna
El regidor de Medi Ambient, Bruno Arnandis, i el regidor de la Zona Marítima, Vicent Aparisi, han assistit aquest matí a la signatura de l'acta de replanteig que formalitza el començament de les obres de construcció de l'esperada passarel·la fixa de formigó del Clot de la Mare de Déu, una actuació cofinançada pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder) en el marc de l'estratègia Edusi del Programa de Desenvolupament Sostenible.
Les obres, adjudicades a l’UTE Passarel·la Borriana, per 446.620 euros, situa la nova passarel·la desplaçada cap a l'interior del riu Anna, amb la modificació de la ubicació actual cap a la servitud de trànsit de la costa i, consegüentment, tota fora del Domini Públic Maritimoterrestre, amb accés restringit a vehicles rodats en la desembocadura del riu, que donarà accés a la zona de les Terrasses.
Bruno Arnandis ha destacat que, atès que les obres es realitzaran en el Paratge Natural Municipal, “en tot moment s'extremaran les precaucions per a minimitzar l'impacte produït en l'entorn”. Sobre aquest tema, ha precisat que la nova ubicació de la passarel·la, “intentarà afectar mínimament la vegetació” i ha recalcat que en aquestes dates “s'afecta el mínim a l'avifauna”.
Per la seua part, Aparisi ha assenyalat que la previsió és que la nova infraestructura de formigó estiga acabada a la primavera, ja que el termini d'execució previst és de vuit mesos, comptabilitzat a partir de demà, l’endemà de la signatura de l'acta de replanteig. També ha manifestat que l'estructura estarà preparada per a suportar el pas de vehicles i serà “d'ús per als vianants, i d'accés a vehicles d'emergència com ara ambulància, protecció civil, bombers”.
A més, ha indicat que mentre duren les obres de construcció de la passarel·la fixa “es podrà utilitzar l'actual passarel·la de terra compactada que compleix la seua funció quan el nivell de l'aigua és baix, però que es repara constantment perquè els dos marges del Clot estiguen comunicats amb les crescudes per fortes pluges, amb els temporals marítims i amb l'augment del cabal per l'aigua registrada en localitats de l'interior”.
Igualment, Arnandis i Aparisi s'han referit al “llarg procediment i l’extensa tramitació que ha suposat dur a terme aquesta iniciativa i els envits de la burocràcia” que han alentit la materialització d'un projecte que des de l'executiu local es considera “prioritari”, ja que han sigut “quasi 21 els mesos transcorreguts per a obtindre tots els permisos, tant de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, com de la Conselleria i del Ministeri”.
Ara, han conclòs, després de l'estudi geotècnic i de la redacció i aprovació del projecte d'execució i la licitació de la construcció, per part de l'Ajuntament, “és qüestió de pocs mesos que la passarel·la fixa siga ja una realitat”.
Característiques
Segons es desprèn del projecte de construcció, la solució projectada és una passarel·la realitzada amb marcs de formigó prefabricats que s'instal·laran sobre una llosa de formigó i la servitud de trànsit ocuparà l'ample de 6,20 metres.
L'estructura es projectarà per a una vida útil de 50 anys. A més, la passarel·la podrà ser sobrepassada per l’aigua i suportarà les càrregues d'arrossegament produïdes per l'avinguda de projecte d’un període de retorn de 500 anys, és a dir, un calat de l'avinguda de 500 anys.
Així mateix, contempla la construcció d'una passarel·la fixa de formigó que connectarà els dos costats del llit i que, per a facilitar l'eixida de l'aigua cap a la mar, comptarà amb una comporta de regulació del nivell de l'aigua del Clot tipus tallant d'obertura manual.
Amb aquesta comporta es podrà mantindre el nivell d'aigua del Clot, que és lleugerament superior al de la mar i que disminueix cada volta que es produeix el trencament de la passarel·la actual després de les, cada vegada més freqüents, crescudes del riu.
La resta de comportes abatibles de tipus clapeta de canal o sobreeixidor compensades estàticament per al funcionament a partir de la força d’empenta que provoque el flux d'aigua quan arriba a una certa altura associada als cabals a causa de crescudes per pluges intenses.