Ambdues s'han reunit en les dependències municipals per a analitzar el més ràpid possible els futurs canvis i aportacions ciutadanes en les ordenances municipals

 

El regidor de Participació Ciutadana de l'Ajuntament de Borriana, Cristofer Del Moral, s'ha mostrat «molt satisfet de veure la resposta de la ciutadania a la crida a la participació que fem des de l'equip de govern, ja que un dels nostres objectius era augmentar considerablement la implicació i capacitat de treball de qualsevol veí o veïna de la ciutat en els assumptes municipals». I ho ha explicat després de les primeres sessions de treball de les comissions creades fa tan sols un parell de setmanes, aquelles que treballaran i implementaran les millores que siguen possibles en els textos reguladors contemplats en les ordenances sobre venda no sedentària en el conjunt del terme municipal i sobre la Tinença d'Animals.

I les dues reunions s'han celebrat només dues setmanes després que el Consell Social de la ciutat aprovara la seua creació, amb el que “s'està intentant que el treball de participació de la ciutadania es realitze i canalitze de la forma més ràpida possible, perquè cada vegada siga més gent la que es mostre interessada a realitzar les seues aportacions a qualsevol aspecte de la gestió municipal per a seguir millorant-la i optimitzant els resultats”, com ha recordat Del Moral.

En les dues comissions celebrades en el consistori, s'ha tractat inicialment els canvis o aportacions que diferents agents socials podran fer a partir d'ara en matèria d'Ordenances relatives al venta no sedentària en el terme municipal, per a així millorar la gestió municipal que d'elles es deriva. A més, en el segon de les trobades també s'han reunit diferents associacions i col·lectius relacionats directament amb la tinença d'animals, una altra de les ordenances que des de la regidoria de Participació Ciutadana “puga millorar-se encara més amb les aportacions de persones que estan dia a dia en contacte amb temes contemplats en l'ordenança, i que per tant, poden arribar a tenir una visió encara més propera sobre la tinença”. Després de la dues primeres sessions de les comissions d'ordenances de venda sedentària i de tinença d'animals, el dijous arribarà el torn per als altres dos grups de treball constituïts fa dues setmanes en l'última sessió del Consell Social. D'una banda es tractarà l'ordenança relativa a les fiscalitats, i a continuació, continuaran les trobades per a seguir optimitzant l'aplicació de l'Estratègia EDUSI pertanyent als Fons FEDER que invertirà fins a cinc milions d'euros en la ciutat. 

Han quedat conformats els grups de treball per a millorar la gestió del Mercat Municipal i per a optimitzar les ordenances fiscals i de tinença d'animals domèstics en el primer Consell retransmès en directe

 

El Consell Social de Borriana continua endavant amb el seu treball d'obertura de la institució municipal al conjunt de la ciutadania i en l'última sessió celebrada en l'Ajuntament ha creat i implementat fins a tres noves comissions de treball que augmentaran, precisament, la capacitat de participació i assessorament per part de col·lectius socials i de particulars a la gestió i millora de diferents ordenances municipals. Així, els membres del Consell Social han acordat la creació de la primera comissió de treball per a temes relacionats amb la gestió del Mercat Municipal de la ciutat, amb la intenció de “seguir millorant les condicions contemplades en les ordenances municipals tant per als usuaris i usuàries que cada dia confien en el Mercat per a fer les seues compres, com per als mateixos llocs establits en la instal·lació municipal, i així, que tant una part com l'altra vegen millorades les prestacions del Mercat”, tal com ha explicat l'edil de Participació Ciutadana, Cristofer Del Moral. Una altra de les noves comissions és la que treballarà per a possibles millores a implementar en l'Ordenança de Tinença d'Animals Domèstics, a la qual també se suma el nou grup de treball que analitzarà i sumarà millores a les Ordenances fiscals de la ciutat. A més, dins de l'establiment del calendari de treball per al pròxim mes també s'ha tancat la data de reunió per a “seguir treballant en l'aplicació de l'Estratègia EDUSI en la nostra ciutat, per això totes les reunions de treball s'han volgut realitzar durant el mes de juliol, per a intentar guanyar el major temps possible i així començar a incorporar les millores com més prompte millor a la gestió municipal” com ha detallat Del Moral. A més, aquesta última sessió del Consell Social ha tingut com a gran novetat la celebració de la trobada en el Saló de Plenaris Municipal, on a partir d'ara “es duran a terme les reunions de l'ens, ja que des de fa dos mesos hem aconseguit que tant els Plens com aquestes sessions siguen retransmeses en directe a través de les xarxes, perquè a més d'intentar dotar de la màxima transparència possible al treball de col·laboració entre ciutadania i institució, cada vegada més gent conega de primera mà el funcionament del Consell Social i s'anime a participar i formar part de les decisions preses de forma consensuada entre consistori i agents socials que decideixen participar en cadascuna de les comissions de treball”. 

Des de la regidoria de Participació Ciutadana s'ha informat que les dates de les properes reunions seran:

Comissió Mercat Municipal: 11 juliol a les 19:00 hores

Comissió Tinença Animals Domèstics: 11 juliol a les 19:45 hores

Comissió Ordenances Fiscals: 13 juliol a les 19:00 hores

Comissió Treball Fons FEDER: 13 juliol a les 19:45 hores

El projecte de renovació que també incloga nous dispositius informàtics va ser triat per la ciutadania com un dels prioritaris dins de la campanya de Pressupostos Participatius del passat any

 

El regidor de Participació Ciutadana i Noves Tecnologies de l'Ajuntament de Borriana, Cristofer Del Moral, ja ha informat sobre les noves dotacions amb les quals compta la Biblioteca Municipal, després que el projecte de renovació de tot tipus de material fóra una de les opcions triades pel conjunt de la ciutadania en la passada campanya de Pressupostos Participatius que des de fa dos anys es desenvolupa a Borriana. Segons Del Moral, “aquesta és una de les propostes ciutadanes més votades, i des del passat mes de gener ja vam començar a dissenyar i implementar la renovació tant de mobiliari, com de sistemes informàtics o els mateixos volums i llibres que es presten en la Biblioteca, amb el que seguim complint amb el compromís d'anar tancant projectes durant aquest any”. Des de la regidoria de Cultura, que s'ha encarregat del disseny d'aquesta renovació, el seu regidor, Vicent Granel, ha indicat que “era de justícia millorar el servei de Biblioteca Municipal de Borriana, ja que tan sols cal fer una ullada per comprovar que els últims índexs oficials sobre el treball que allí es desenvolupa la situaven com una de les més capdavanteres a nivell provincial, per la qual cosa mobiliari, informàtica i nous llibres havien d'estar a l'alçada del servei que es presta”.

Segons el detall oferit per la regidoria de Participació i Transparència, “des del mes de gener fins al 30 d'abril, la Biblioteca Municipal ha adquirit nou mobiliari per a la sala infantil, consistent en 3 taules, 18 cadires i 12 safates o prestatges per a col·locació de llibres, tot açò de polipropilè de colors, i un buc de contes acabat en faig, per un import de 2802,31 euros”. I a més, ambdues regidories ja han confirmat que “està previst adquirir més mobiliari, com una prestatgeria metàl·lica, i algun buc i torres per a contes en la sala infantil, així com la decoració de la mateixa amb il·lustracions en vinil, mentre que per a la sala d'adults s'ha pensat en mobles per a l'exposició i emmagatzematge de DVDs, la qual cosa suposaria un pressupost aproximat de 6.000 euros”.

Pel que a volums i edicions respecta, s'han adquirit un total de 649 títols, dels quals 287 són per a adults i 362 per a la renovació del material de la zona infantil. A més, s'han reposat 40 llibres, és a dir, volums que segueixen estant d'actualitat però estaven deteriorats per l'ús, i un total 28 DVDs, i s'han adquirit 7 obres considerades clàssiques o imprescindibles. Tota eixa renovació quant a llibres ha quedat xifrada en una inversió total de 12.000 euros, malgrat que des de tant des de les regidories com des de la mateixa direcció de la Biblioteca s'ha indicat que “estem en contínua revisió i cerca d'aquests materials, ja que volem aprofitar l'oportunitat que ens brinda haver sigut triats en els pressupostos participatius no solament per a ampliar els fons i poder adquirir més novetats, sinó, com s'ha indicat, per a renovar les seccions de les diferents matèries i oferir una completa col·lecció dels clàssics i els títols que podríem considerar imprescindibles en qualsevol biblioteca, amb exemplars renovats”. 

La regidoria de Noves Tecnologies i Participació compleix així amb el compromís adquirit després de la celebració de l'última campanya dels Pressupostos Participatius

 

El regidor de Noves Tecnologies i de Participació de l'Ajuntament de Borriana, Cristofer Del Moral, ha anunciat que la Biblioteca Municipal “ja ha posat a  disposició d'usuaris i usuàries la dotació dels equipaments informàtics que en la passada campanya de Pressupostos Participatius va ser la quarta opció més votada pel conjunt de la ciutadania, amb el que seguim complint amb els compromisos de portar avant els projectes triats pels veïns i veïnes de Borriana”.

Segons ha detallat el mateix Del Moral, “són un total de quatre els equipaments informàtics que aquesta mateixa setmana ja han pogut començar a usar els usuaris i usuàries de la Biblioteca, mentre que per als i les professionals també s'han habilitat dos més, amb l'objectiu de seguir millorant el servei i facilitar part del treball que es realitza en la gestió i préstec de publicacions”. A més, també s'ha volgut detallar el cost de les noves adquisicions municipals, ja que si el pressupost base per als sis equipaments era de 5.000 euros, s'ha aconseguit reduir la despesa fins a menys de 4.000 euros, ja que s'han invertit 2.800 euros en el material informàtic i 900 en els sis monitors amb tecnologia full HD. La capacitat dels nous equipaments és de 4 GB de RAM mentre que arriba als 500 GB en la capacitat del seu disc dur, a més de comptar amb les llicències necessàries per a “la congelació de sessions, la qual cosa suposa una major privadesa per a totes aquelles persones que facen ús dels ordinadors ja que incorporen fórmules per al tancament o congelació de cada sessió”.

Finalment, Del Moral ha volgut afegir que “tal com ens han informat des de la gestió de la Biblioteca Municipal, també s'està treballant i ja s'han aplicat millores en la zona infantil, a més de la renovació en la col·lecció de llibres destinats als més xicotets i xicotetes de la ciutat, amb el que la Biblioteca continua complint amb el seu objectiu de millora, a tots els nivells, del servei

La sessió plenària del pròxim dijous servirà per a l'aplicació de noves mesures que “responen a les peticions de participació de més agents socials i particulars gràcies a l'obertura pública del Consell”

 

El Ple Ordinari de l'Ajuntament de Borriana corresponent al mes d'abril, i que se celebrarà dijous que ve dia 6 d'abril, servirà entre altres assumptes per aprovar el nou reglament que regix tant el funcionament com la participació dins el Consell Social de Borriana que des de fa una mica més d'un any s'ha recuperat en la ciutat com a ens vertebrador de demandes, peticions o projectes proposats directament pels diferents agents socials i la mateixa ciutadania. Tal com ha explicat l'edil de Participació Ciutadana, Cristofer Del Moral, “la recuperació del Consell Social com a ens de comunicació i formulació de propostes entre la institució pública municipal i el conjunt de la ciutadania ha sigut un dels nostres objectius principals, i per açò, després de l'anàlisi d'aquest primer any de funcionament, volem que augmente la ja gran capacitat de participació i implicació veïnal, per això hem volgut redactar un nou reglament que optimitzarà les seues funcions”. Entre les grans novetats que el nou text rector del funcionament del Consell conté, destaca “l'intent de seguir ampliant la capacitat de participació de qualsevol persona que decidisca implicar-se i participar directament, per això ja hem celebrat la primera de les sessions públiques en el Saló de Plens, i així ho seguirem fent tal com detalla el nou reglament”, com ha assenyalat Del Moral, que ha volgut recordar que “vam establir fins a dues comissions de treball en les quals es va analitzar i es van proposar els canvis en el reglament que ara s'aprovarà”. Quant als aspectes formals, un dels canvis és l'aprovació de redactar tant en castellà com en valencià tota la documentació que emane del mateix organisme. Tal com succeirà amb la necessitat d'utilitzar en tot moment un llenguatge inclusiu i igualitari per a totes les comunicacions i documentació. Finalment, Del Moral ha volgut assenyalar com un dels grans assoliments del nou reglament “l'ampliació dels temes a tractar per part del mateix Consell, ja que fins ara es limitaven a aspectes mediambientals o urbanístics i ara inclourem matèries com la pressupostària, urbanística, cultural, de participació, igualtat, serveis socials, sanitat, educació o protecció del patrimoni, amb el que la capacitat de generar projectes i iniciatives des del Consell Social es vorà multiplicada”. Tal com ja va succeir en la sessió del Consell celebrada la passada setmana, les pròximes trobades “es realitzaran de forma totalment pública i oberta, ja que els agents socials que ja participaven en les sessions de 2016 així ho van considerar oportú, i per tant, també la capacitat de participació de qualsevol persona a nivell particular seguirà enriquint i optimitzant el treball que es realitza”. 

Las personas asistentes conocen de primera mano los detalles del Código de Buen Gobierno y Ético municipal, el futuro nuevo reglamento del Consejo o la creación de una comisión de trabajo para el desarrollo de la Estrategia EDUSI

 

El Salón de Plenos del Ayuntamiento de Borriana ha sido el lugar elegido para la celebración de la primera sesión pública del Consejo Social, que se reúne por primera vez en 2017 y que tal y como ha explicado el edil de Participación Ciudadana, Cristofer Del Moral, “hemos decidido abrir al conjunto de la ciudadanía para seguir aumentando los ya notables índices de participación de cualquier vecino o vecina de Borriana que quiera ser participe de los proyectos, iniciativas o reglamentos de funcionamiento del propio Consejo”. 

A partir de las siete de la tarde, el Salón se ha ido llenando gracias a la presencia tanto de las asociaciones, colectivos o agrupaciones ciudadanas que ya formaban parte del Consejo, como de los y las particulares que han querido ser informados sobre los puntos del día de la sesión. En este caso, el detalle del Código de Buen Gobierno y Ético del Ayuntamiento de Borriana que se aprobará en la sesión plenaria del próximo jueves 6 de abril, ha centrado gran parte del debate y de las aportaciones realizadas por parte de las personas que han querido dar su opinión o puntualizar alguno de los aspectos recogidos en el documento elaborado y mejorado durante los últimos meses por parte de la concejalía de Transparencia. 

Además, también ha habido tiempo para debatir a cerca de reglamento del propio Consejo Social que se llevará al próximo pleno municipal, y sobre el que Del Moral ha explicado que “queremos que sea todo lo flexible e inclusivo posible, para así, recoger el mayor número de opiniones, posturas o iniciativas y a su vez sea práctico y facilite el desarrollo tanto de las sesiones del Consejo como la aplicación de las decisiones que se tomen conjuntamente”. Otro de los puntos destacados de esta primera sesión pública del Consejo Social ha sido la creación de una comisión de trabajo para optimizar la aplicación de la Estrategia EDUSI que ha sido concedida este año a la ciudad de Borriana, ya que como han detallado incluso los representantes de la empresa encargada de elaborar los informes y documentación para la recepción de la ayuda europea, “se trata de un proyecto para los próximos años, por tanto, es necesario y así lo exige la propia estrategia, que la participación ciudadana esté presente en muchos de los proyectos a llevar cabo”, por lo que como ha concluido Del Moral, “es especialmente positivo ver que la ciudadanía de Borriana responde a la llamada a la participación en este primer Consejo Social público y abierto, lo que nos motiva todavía más a seguir contando con todas las opiniones y puntos de vista posibles para mejorar las estrategia de implantación de EDUSI y la del conjunto de iniciativas que surjan desde el mismo Consejo”. 

El regidor de Noves Tecnologies, Cristofer Del Moral, “anima a la inscripció en la jornada, tenint en compte que ja tenim prop de 400 alumnes dels centres educatius de la ciutat amb plaça reservada”

 

El proper dia 16 de febrer arriba a Borriana el projecte conegut com “L'Aula del Futur ja ha arribat: la impressió en 3D en l'Educació” destinada tant a professors com a alumnes de primària i secundària, i que es dividirà en les tres sessions organitzades per a aquest dia que tindran lloc en el CMC La Mercè de la ciutat. Tal com ha explicat el mateix regidor de l'àrea que organitza la jornada, Cristofer Del Moral, “aquesta nova iniciativa s'emmarca dins de la nostra intenció de millorar la relació i qualitat amb el col·lectiu educatiu, tant a nivell de professorat com amb l'alumnat, i com pensem que les noves tecnologies són eines claus tant en la formació com en el futur laboral de l'alumnat, hem decidit portar-les fins a Borriana per aquells que estiguen entre els 10 i els 16 anys d'edat”. Per això, Del Moral ha recordat que “tot i que ja tenim prop de 400 inscrits a través de la gestió que han realitzat diversos centres educatius de la ciutat, encara hi ha places disponibles per a aquelles persones que a nivell particular vulguen participar de la Jornada”.

Tal com s'explica també des de la regidoria d'Educació, “la impressió 3D està dirigida al que podíem anomernar la següent generació de creadors, xiquets, xiquetes i joves a partir de deu anys als quals els agrade imaginar, dibuixar, inventar, crear i compartir, encara que ens agradaria que també participaren el màxim nombre possible de professors perquè puguen vore de prop la interacció que pot arribar a crear-se entre l'alumnat i aquesta nova tecnologia de disseny”. Segons es detalla en l'organització de la jornada, es realitzaran un total de tres sessions; la primera d'elles a partir de les nou i mitja del matí per a alumnes de primària, tal com es farà amb la sessió de les 11:30, mentre que la dirigida a alumnat de secundària, especialment al de Formació Professional tindrà lloc a partir de les 13:00 hores. Així, s'espera que com s'explica en la documentació del projecte, els objectius d'introduir als xiquets i xiquetes en la fabricació digital, fomentar conceptes creatius i innovadors i aconseguir que el propi alumnat relacione la impressió 3D amb la resta dels seus estudis, puguen anar aconseguint-se i portar l'aprenentatge a un nou nivell. 

 

La regidoria de Participació reuneix als sis col·lectius que han aconseguit recollir més suports als seus projectes i presenta de forma pública la inversió que es destinarà a cadascun d'ells

 

El regidor de Participació Ciutadana de l'Ajuntament de Borriana, Cristofer Del Moral, ha comparegut en roda de premsa al costat dels representants de les sis associacions o col·lectius ciutadans que han aconseguit un major nombre de suports durant la tercera fase de la campanya de Pressupostos Participatius de cara a 2017. Del Moral ha iniciat les seves declaracions agraint “tant als col·lectius que avui estan aquí pel dur treball que sabem que han realitzat a l'hora de recaptar suports entre la ciutadania, a més dels treballadors i treballadores municipals que durant sis mesos han treballat perquè la campanya de consulta ciutadana haja estat un èxit per segon any consecutiu”. A continuació, ha realitzat un breu resum sobre les dues primeres fases de la iniciativa que han suposat un nou rècord de participació, ja que “es van recollir més de 5.000 propostes durant el mes de maig, i al juliol prop de 3.000 persones amb un total de 6.854 vots van voler decidir el futur de part de les inversions municipals”. Comptant que en la tercera i definitiva fase el nombre de suports totals ha estat de 4.181, el resultat i el creixement de la participació durant el mes d'octubre ha augmentat en 1.354 persones, la qual cosa Del Moral ha qualificat com “un augment que denota l'interès i la implicació d'associacions i veïns i veïnes de la ciutat”.

Seguidament, s'han fet públics els fins a set projectes que en 2017 comptaran amb dotació al pressupost municipal després del procés de Pressupostos Participatius que tal com ha recordat Del Moral “també ha comptat amb l'ajuda de la subvenció màxima a la qual aspiràvem per part de la Generalitat, la qual cosa també cal agrair a totes les persones que han pres part del procés, ja que sense les xifres de participació no hagués estat possible obtenir-la”. El Local Social del Port pel qual la AAVV ha recollit un total de 1.863 vots vàlids comptarà amb una dotació final de 42.000 euros, mentre que el Museu Faller que han recolzat des de la Federació de Falles ha aconseguit un total de 1.526 suports i disposarà d'un pressupost de 50.000 euros. A continuació ha estat la Millora i condicionament de l'antic càmping de l'Arenal la que ha obtingut un total de 491 vots i que es finançarà amb 15.000 euros. I també les millores i condicionament del centre urbà i de les zones comercials proposta des de la Federació de Comerç ha aconseguit 478 vots i comptarà amb una dotació de 25.000 euros. Les millores a la Biblioteca amb l'adquisició de nou fons bibliogràfic o el canvi dels serveis informàtics que les mateixes treballadores i usuàries del servei han impulsat ha aconseguit un total de 476 vots i una dotació de 30.000 euros. Finalment, tant la millora de l'accessibilitat a la ciutat i les platges proposada per ACODIS i les actuacions a les antigues escoles de Santa Bàrbara promogudes pels seus veïns i veïnes també s'inclouran al futur pressupost municipal amb 30.000 i 20.000 euros respectivament.

Per tancar l'exposició pública de resultats, els representants de les associacions han coincidit a assenyalar que “l'agraïment ha de ser tant per al consistori i la regidoria encarregades de portar endavant aquesta campanya de Participació, com per a les desenes i desenes de persones que tant recollint vots com oferint els seus suports han aconseguit que la campanya siga un èxit i que vegem els nostres projectes una mica més prop de poder ser una realitat”.