L'IES Jaume I de Borriana ha presentat aquest matí als seus deu patrocinadors i en presència de les alcaldesses de Borriana, Maria Josep Safont i Les Alqueries, Esther Lara, així com la Directora Territorial d'Educació, Maria José Palmer, i altres autoritats, el seu nou projecte educatiu, pioner a la Comunitat Valenciana i que consisteix a combinar la metodologia de l'aprenentatge basat en projectes (ABP), l'educació en valors (Aprenentatge Servei i Aprenentatge Cooperatiu) i la innovació educativa.


El projecte, que ja porta més d'un mes en marxa i ha generat els seus primers productes que van ser exposats per l'alumnat de 1r d'ESO en el saló d'actes de l'IES Jaume I (base de dades de parcs naturals, història d'Egipte com a exemples), és pioner i centra l'atenció de l'Administració i tota la comunitat educativa perquè s'ha implantat de forma coordinada i col·lectiva en tot un nivell, els sis grups de primer de l'ESO que enguany té el centre, les aules del qual han canviat radicalment la seua disposició (es treballa en grups cooperatius) i dotació (compten amb tauletes, ordinador per al professorat, tauletes gegants que substitueixen a les pissarres digitals i xarxa wifi.


“La nostra proposta se centra a fer un pas avant perquè el nostre alumnat tinga la millor formació possible. Estem en un món canviant i, en contrast, el món educatiu canvia molt a poc a poc, per això l'IES Jaume I ha volgut aplicar un nou model metodològic d'ensenyament. Estem impartint un ensenyament manipulatiu, pràctica, cooperativa i, a més, amb l'Aprenentatge Servei demostrem que el centre està viu perquè l'alumnat va als centres de majors, a una ONG, a una protectora d'animals… i treballen allà. Se senten útils, estan motivats… És el que cerquem, un desenvolupament integral de l'alumnat”, afirmava Mari Carmen Usó, directora del centre educatiu.


El projecte inclou docència compartida (dos docents per aula) en franges horàries simultànies, sempre a últimes hores de cada jornada, amb dues sessions seguides per grup que és quan es gesten els projectes amb totes les seues fases. “Ningú ens va dir que anava a ser fàcil, però un mes després de començar el curs, amb els primers productes acabats en cada grup, podem assegurar que el projecte gaudeix de bona salut. Hem hagut de cercar finançament per a dotar tecnològicament les aules, per això cal agrair a les empreses la seua ajuda. Però també cal agrair al nostre equip humà el seu treball, tenim docents molt valents que han fet realitat aquest repte educatiu”, afegia Usó. En el mateix sentit, l'Alcaldessa i regidora d'Educació, Maria Josep Safont mostrava la seua satisfacció en veure “com s'ha implicat el professorat, com han aconseguit que la iniciativa privada col·labore directament en el projecte i com els centres educatius de Borriana continuen a l'avantguarda de les noves metodologies de treball”.


La jornada de presentació ha acabat amb una ruta guiada per les sis aules de l'ESO on s'està desenvolupant un projecte que tindrà un futur prometedor. La coordinadora del ABP (Aprenentatge Basat en Projectes) de l’IES Jaume I, la professora Rocío Montolío, assegurava que “tenim la convicció de canviar un sistema educatiu obsolet, no fem açò per qüestió de modes, simplement perquè partim de les necessitats de l'alumnat, ho fem per ells. Hem observat en aquest temps que els i les alumnes se senten importants, són més participatius i aprenen cooperant, s'ajuden els uns als altres, estan més motivats i senten que tots poden aportar. Estem orgullosos del nostre treball, de l'equip de 13 docents que assumeixen el repte aquest curs i que, malgrat les dificultats, donen exemple perquè el projecte tinga continuïtat en 2º el pròxim any”. 

 

El dia 27 de Setembre es va iniciar  al Centres de Salut I de Borriana  el cicle de xerrades periòdiques dirigides a futurs pares i mares, i a pares i mares de xiquets menuts, per part de les professionals de l'ADI (Servei Municipal d'Atenció al desenvolupament infantil).

 

A través de les xerrades, es pretén, d'una banda reflexionar conjuntament sobre diferents  temes educatius, que els poden ajudar a interactuar amb els seus xiquets de forma més beneficiosa per al seu desenvolupament i per un altra donar a conèixer a les famílies el servei ADI, amb la finalitat que puguen beneficiar-se de les seves prestacions.

Concretament demà a les 10 del matí tindrà lloc al Centre de Salut II la xarrada que hem titulat Entorns competents i la seua influència en el desenvolupament” a la qual  tots aquells que teniu fills menuts  esteu  convidats.

 

Dia 17 d'octubre: “Entorns competents i la seua influència en el desenvolupament” 

Hora: 10 h

Centre de salut II

 

Dia 29 de novembre: “Beneficis del vincle estable entre l'adult i el bebé” 

Hora: 9.30 h

Centre de salut I

 

Dia 7 de febrer: “L'arribada del bebé. La importància d'un bon principi en la seguretat emocional"

Hora: 9.30 h 

Centre de salut I

 

Dia 27 de març: “Beneficis del joc no dirigit en el desenvolupament infantil” 

Hora: 10 h

Centre de salut II

 

Dia 18 d'abril: “El desenvolupament emocional en la primera infància”

Hora: 9.30 h 

Centre de salut I

 

Dia 13 de juny: “Entendre el plor”

Hora: 9.30 h

Centre de salut I

 

                                                                 

 

l'ADI es un servei psicopedagògic municipal d'atenció a la infància de l'Ajuntament de Borriana.

La nostra intervenció es dirigeix a tots els xiquets i xiquetes de 0 a 3 anys, a les seues famílies i al seu entorn. Es tracta d'un Servei d'Atenció Primaria de caràcter comunitari. Les seues prestacions principals son:.

 

Prestacions:

Atenció professional a xiquets menuts i les seues famílies:  

Atenem consultes relacionades amb l'aprenentatge, l'adquisició d'hàbits, el comportament, el llenguatge... i tots aquells temes de caràcter psicopedagògic i educatiu que solen ser d'interés per a famílies amb xiquets menuts. Una intervenció professional a temps pot ser suficient per a prevenir possibles dificultats posteriors.

 

Avaluació del desenvolupament infantil:

Realitzem estudis del desenvolupament a fi d'efectuar valoracions diagnòstiques que permeten atendre xiquets que presenten alguna classe d'alteració, desajust o que presenten factors de risc biològic o social. La intervenció primerenca afavoreix una millor evolució del xiquet .

 

 

Orientació psicopedagògica: 

Atenem individualment les famílies que ho sol·liciten i proporcionem un acompanyament i intervenció professional durant tot el període comprés entre el naixement i els tres anys.

 

Organització d'activitats educatives de caràcter preventiu: 

Organitzem activitats adreçades a famílies i professionals de l'entorn dels xiquets menuts: xarrades, conferències, tertúlies educatives, tallers... Jornades, cursos, trobades...

 

 

En definitiva, treballem per oferir, a familiars i professionals de l'entorn dels xiquets menuts, recursos psicopedagògics que els ajuden a millorar l'àmbit dels infants. 

 

 

L'ADI està format per Ana Vicent, psicòloga, i Lina Puig, pedagoga. Totes dues, especialistes en atenció primerenca.

 

 

El nou CEIP Cardenal Tarancón que va ser triat per la Generalitat Valenciana com a centre en el qual s'inaugurava de forma oficial el curs 2017-18 per ser l'exemple de la nova política educativa valenciana, “està funcionant a ple rendiment des d'eixe mateix dia 11 de setembre quan rebem tant la visita oficial de la Generalitat com la dels representants dels centres educatius de Borriana, que van poder comprovar com tot estava llest per a l'inici de curs, tan sols mancant el muntatge de les dotacions per a la pràctica d'esport en el pati que  ja s'està realitzant”.


Safont ha volgut eixir al pas d'algunes afirmacions publicades en la premsa, “ja que és realment preocupant informar a la ciutadania sobre la falta de gas en la instal·lació quan la cuina està funcionant junt del servei de menjador des del primer dia de curs i aquesta mateixa setmana s'ha començat a utilitzar el servei de gas”. Igualment, serveis com el de l'aigua o de la llum han estat habilitats des de l'inici de curs 2017-18 en el centre educatiu.


L'últim dels aspectes sobre el qual Safont ha volgut puntualitzar les informacions aparegudes en premsa “és el de les diferents dotacions esportives amb les quals explica el CEIP Cardenal Tarancón, ja que, malgrat haver sigut rebudes i estar en el centre des de fa dies, no havien pogut començar a instal·lar-se fins a aquesta setmana”. Amb l'objectiu d'aclarir la situació, Safont ha explicat que “es tracta de diversos tràmits administratius que gestionen tant la mateixa empresa constructora del col·legi que fins i tot es va anticipar dos mesos als terminis establits per a la finalització de l'obra, com de les diferents Conselleries que s'encarreguen de la tramitació dels diferents serveis bàsics amb els quals ha de comptar el centre educatiu, al que l'Ajuntament també ha sumat la seua col·laboració a l'hora d'agilitzar aquesta tramitació i després s'encarregarà de realitzar els pagaments corresponents”. Safont ha explicat a més que “precisament el treball conjunt entre Ajuntament i Generalitat a l'hora d'agilitzar al màxim aquestes últimes tramitacions no podia entorpir el funcionament i desenvolupament normal del curs, per això des d'un principi s'ha comptat amb eixos serveis de llum, aigua o gas perquè el gran treball que es realitza tant des de la direcció del centre com en el conjunt del professorat seguisca el seu curs i, ja des d'avui, els xiquets i xiquetes puguen gaudir d'eixes últimes dotacions esportives que completen els serveis del conjunt del centre”. 

La direcció de col·legis i instituts es reuneixen amb la regidoria de Seguretat i Policia Local per a seguir augmentant la col·laboració entre la URCE i l'alumnat dels centres

 

L'alcaldessa de Borriana i regidora d'Educació, Maria Josep Safont, ha estat present aquest mateix matí en la trobada entre diferents regidories i la direcció de tots els centres educatius de Borriana en la qual s'han repassat les dades de les activitats que es promouen des del consistori per als i les escolars de la ciutat, a més de coordinar el programa de cara al nou curs. Així, com a representants de l'àrea de Seguretat, tant el regidor, Javier Gual, com els responsables de la Policia Local, Francisco Javier Catalán i Raúl Amat, han repassat les dades de les activitats realitzades durant l'últim curs per la Unitat de Relacions amb la Comunitat Escolar (URCE) en els centres educatius, remarcant que “una vegada més el nombre d'alumnes i alumnes que han participat ha superat els 1.600, un xifra que es ve superant en els últims quatre anys i que tenen especial atenció en problemàtiques actuals com la xarxes socials i el ciberbullying o la prevenció de la violència de gènere entre els més xicotets i xicotetes de la ciutat”. Tal com ha assenyalat Gual, “es tracta de combinar entreteniment amb conscienciació en temes tan importants com els desenvolupats en els diferents tallers, per això cada any intentem sumar o aportar novetats quant a les matèries tractades”.

Però a més, la regidora d'Educació, Maria Josep Safont, també ha volgut parlar de les novetats del nou curs “tant a nivell d'horaris que s'adaptaran les jornades contínues que es realitzen en alguns centres, com del tipus d'activitats que realitzarem de forma conjunta entre regidories com les de Medi Ambient, Joventut, Igualtat o Festes que es tornaran a sumar a la programació per a intentar completar una oferta diversa i atractiva per a tot tipus d'alumnes”. 

El nou CEIP Cardenal Tarancón ha sigut el centre triat per la Generalitat Valenciana per a l'obertura oficial del nou curs escolar, ja que com ha explicat la mateixa alcaldessa de Borriana i regidora d'Eduación en la ciutat, Maria Josep Safont "ha sigut un projecte en què desenes i desenes de persones han treballat des de fa molts anys, i hui és un orgull per a Borriana i la seua comunitat educativa que siga una realitat i que el resultat siga tan òptim com el que estem veient hui amb esta inauguració del curs escolar" . La màxima representant municipal ha rebut a les portes del centre educatiu al Conseller d'Educació, Vicent Marzà en primera instància, i al Molt Honorable President de la Generalitat, Ximo Puig, a més de la Vicepresidenta del Consell, Mónica Oltra, els que han realitzat una completa visita a les instal·lacions del nou centre escolar a través de l'aula d'informàtica, una de les aules de primària, el gimansio, el pati, l'hort escolar o el nou menjador. Un centre "acabat de construir inclús abans dels terminis establits, per la qual cosa volem donar les gràcies tant a l'empresa, com a les mares i pares de l'alumnat, a la comunitat educativa de Borriana i a totes les persones que han treballat molt dur perquè fora una realitat en este curs 2017-18" com ha començat destacant el Conseller Marzà en la roda de premsa posterior a la visita realitzada en el mateix centre. Allí, la directora del centre, Eva Moros ha sigut la primera a voler "agrair l'esforç de tanta gent perquè després d'onze cursos hui podem estar començant el curs en un centre com este i fent ús d'unes excel·lents instal·lacions, ja que alumnat, pares i mares i tota la comunitat educativa així ho mereixien". El mateix Marzà ha recordat que "este inici de curs és el reflex dels fruits que ha donat el treball dels últims dos anys, ja que estem en les mateixes xifres, o inclús per damunt, d'inversió en educació des que van arribar els retalls, i així revertir les condicions educatives. No som triomfalistes, i queda molt treball per fer, però hui el curs s'inicia amb 4.508 mestres i professors més".  A continuació, la Vicepresidenta del Consell, Mónica Oltra, ha destacat que "el lema triat per a l'inici de curs, L'alumnat és el centre"  és perfecte per a explicar que les polítiques van dirigides a ells i elles, i que al mateix temps, són el més important dels centres educatius, ja que l'educació ha de ser la ferramenta que iguale les desigualtats d'origen, amb iniciatives com Xarxallibres que un any més ajudarà a les famílies que ho necessiten. L'alcaldessa de Borriana i regidora d'Educació, Maria Josep Safont, ha continuat afirmant que "si ahir tancàvem les nostres Festes patronals, hui obrim una altra festa, la de l'Educació, amb l'inici de curs, i hui en la nostra ciutat hem pogut obrir una noves portes d'un centre molt necessari i reclamat com el Cardenal Tarancón, que ha sigut possible gràcies a tantíssima gent com la mateixa empresa constructoria, el claustre de professors, la comunitat educativa de tota la ciutat, la direcció del centre i les mares i pares d'alumnes, ja que hui podem dir que el vostre alumnat, els vostres fills i filles tenen un centre nou com mereixen; hui“va de bo”, i per fi els xiquets i xiquetes que són el "centro" de l'educació i el "centre"de la nostra obligació, disposen de les condicions que no han tingut en els últims deu anys.

Finalment, ha sigut el Molt Honorable President de la Generalitat, Ximo Puig, el qual ha tancat la compareixença manifestant que "Comencem un curs en què hi ha bones notícies, notícies en què parlem de que hi ha 1.000 professores i professors més que l'any passat, de que hi ha 16 col·legis nous i de que eixe programa de dignificació de totes les infraestructures de l'educació s'anirà produint els pròxims anys per a garantir que s'acaben per sempre els barracons." A més, Així mateix, el president ha posat en relleu la importància que les administracions i les famílies col·laboren en la tasca de l'educació. "No podem deixar la responsabilitat de l'educació als professionals, que, per descomptat, són la peça clau del sistema", ha dit Puig, que ha apostat per que eixa coresponsabilitat siga "permanent i sense data de finalització".

Visita al CEE Pla d'Hortolans. Després de la inauguració ofical del curs escolar 2017-18 en el nou CEIP Cardenal Tarancón, els representants del Consell i del consistori també s'han dirigit al CEE Pla d'Hortolans, on la Vicepresidenta del Consell i Consellera d'Educació, Mónica Oltra ha conversat amb el professorat i direcció del centre, i inclús ha visitat unes quantes aules en què els i les usuaris desenrotllaven els programes del centre amb instruments musicals o activitats coordinació i psicomotricitat.

 

 

 

L'alumnat del centre visita l'Ajuntament per a tancar el tercer projecte del curs i exposar als representants municipals l'experiència de participar en un programa tan innovador

 

Borriana i els seus centres educatius segueixen a l'avantguarda de les tècniques i noves metodologies pedagògiques, com ha quedat perfectament demostrat en l'acte celebrat avui en el Saló de Plenaris Municipal, on l'alumnat de secundària de l'IES Jaume I ha realitzat una exposició de repàs d'un any d'experiències a través del programa d'Aprenentatge-Servei. Com bé han anat explicant els alumnes i les alumnes del centre a través d'un vídeo-resum i de la lectura d'informació sobre el programa, “es tracta d'analitzar com durant un any hem aplicat la metodologia d'aprenentatge-servei en diferents àmbits de la nostra ciutat, com han sigut les experiències i treball amb les persones majors del CEAM, els xiquets i xiquetes del CEIP José Iturbi i del Roca i Alcaide, i finalment l'últim projecte d'anàlisi i propostes de millora per a l'entorn del barri on se situa el Jaume I”. I és que paral·lelament a l'acte que se celebrava en el Saló de Plenaris, la Sala de Juntes acollia a una quinzena d'alumnes que traslladaven al regidor de Via Pública, Vicent Aparisi, les seues conclusions sobre l'estudi sociològic i sobre necessitats i millores a aplicar a l'entorn de l'IES Jaume I. Tal com concloïa el mateix Aparisi, “és una forma perfecta de conèixer una altra visió sobre les necessitats de millora en la Via Pública, ja que també els i les joves poden aportar una visió que des dels ulls d'un adult o de la mateixa institució pot quedar a voltes, desdibuixada, per això hem arreplegat les seues propostes i estem segurs que moltes d'elles podran realitzar-se i millorar eixe entorn”.

Per la seua banda, l'alcaldessa i regidora d'Educació, Maria Josep Safont comentava després de conèixer el resum del programa d'aprenentatge-servei que “estem molt contents de vore com des dels centres de la nostra ciutat i amb el suport del consistori, els programes d'innovació pedagògica i les noves metodologies d'aprenentatge poden suposar un benefici directe per al conjunt de la societat, situació a la que cal sumar l'assimilació de valors i coneixements de l'alumnat, que suposen un èxit total en aquesta implementació dels programes d'aprenentatge-servei que enguany ha decidit dur a terme l'IES Jaume I”. Des de l'IES Jaume I, la seua directora, Mari Carmen Usó i una de les coordinadores del programa, Regina Rodrigo, s'han mostrat “molt satisfetes d'aquest primer any d'aplicació de l'aprenentatge-servei, i per això volem agrair tant la predisposició de l'alumnat com la col·laboració de l'Ajuntament i dels altres centres com el CEAM o els CEIP José Iturbi i Roca i Alcaide que han volgut sumar-se a aquestes noves formes d'entendre tant les metodologies d'aprenentatge com la necessitat de l'alumnat d'obrir-se a noves formes de relacionar-se i adquirir tot tipus de coneixements i valors”. 

Dins de l'acte de lliurament a l'estudiantat premiat, ha tingut lloc una interessant conferència del físic Josep Navarro Salas recentment premiat per la “Gravity Research Foundation”

 

La implicació i el compromís que la Fundació la Canyada Blanch ha mostrat des de la seua creació amb el món de l'educació i el coneixement en la ciutat de Borriana, s'ha vist una vegada més reflectida en el lliurament dels tres premis a la Trajectòria Educativa. L'acte ha tingut lloc en el Saló de Plens Municipal, on l'alcaldessa Maria Josep Safont ha començat per agrair “a la Fundació la Cañada Blanch la seua implicació en el creixement cognitiu i educacional dels i les nostres joves, amb el lliurament d'aquests tres premis a la Trajectòria Educativa de 2017, que un any més han de servir per fer créixer  les seues ganes de seguir amb els estudis, gràcies també, al suport que reben per part de la Fundació”. Però dins dels objectius de la Fundació Cañada Blanch des de la  seua creació, la divulgació i la motivació als estudis sempre han sigut grans premisses, i per això en l'acte de lliurament als premiats s'ha inclòs la conferència del Doctor en Física Josep Navarro Salas, un borrianenc que recentment ha sigut premiat per la prestigiosa institució “Gravity Research Foundation”, i que ha tingut suficient amb poc més de vint minuts per a enlluernar a tots i totes les assistents. La seua capacitat per a la motivació del seu alumnat i companyes i companys en els camps de la recerca i la investigació ha sigut l'exemple perfecte per als i les futures estudiants avui premiades. Una vegada finalitzada la conferència, els estudiants de Secundària Lluís Eixerés Ros de l'IES Jaume I, Manuel Bueno Gozalbo del Col·legi Salesianos i Wiam Rifi Aida de l'IES Llombai han rebut el premi de cinc-cents euros per a seguir finançant els seus estudis i poder disposar tant de material com de recursos en el seu futur com a estudiants. Ha sigut l'alumna de l'IES Llombai Wiam Rifi qui ha rebut de mans del fins a fa uns dies President de la Fundació la Cañada Blanch, Juan López-Trigo, el seu premi tant pel seu expedient acadèmic com per la seua capacitat empàtica i social amb la resta dels seus companys i companyes de centre. A continuació, han sigut les familiars de Manuel Bueno i Lluís Eixerés qui han arreplegat en nom dels dos alumnes els premis que se'ls havien atorgat, ja que precisament, tots dos estan participant en el viatge de finalització de curs juntament amb la resta de companys i companyes de curs dels seus respectius centres. El també director fins a fa menys d'una setmana de la Fundació la Cañada Blanch, Luís Aznar ha tancat l'acte recordant que “el premi que avui rebeu ha de ser una motivació més i una ajuda per a eixos futurs estudis universitaris que sabem que aneu a completar amb èxit a causa de les vostres provades capacitats”. Finalment, l'alcaldessa de Borriana Maria Josep Safont ha agraït i iniciat l'aplaudiment per a “els professors i professores dels vostres centres pel treball que realitzen, a la Fundació la Cañada Blanch per la seua contínua implicació en el món educatiu de Borriana, i a Josep Navarro per les seues paraules i per ser l'exemple perfecte per als i les premiades d'avui”. 

La alcaldesa, Maria Josep Safont, asiste a los actos y hace entrega de los galardones a estudiantes de cada uno de los cuatro ciclos que se imparten en el centro

 

La alcaldesa de Borriana, Maria Josep Safont, ha querido estar presente en los actos de celebración del día de María Auxiliadora que cada año, y en la fecha del 24 de mayo, se programan de forma especial en el colegio Salesiano. Tras la interpretación tanto de las canciones más conocidas entre el alumnado del centro, como de varios de los bailes que durante las últimas semanas han estado preparando para realizar durante la jornada, ha llegado el momento de la entrega de los galardones a cuatro estudiantes pertenecientes a cada uno de los cuatro ciclos educativos que se imparten en el colegio Salesiano. Previamente, la alcaldesa Maria Josep Safont ha tomado la palabra para “agradecer la labor tanto social como educativa que durante tantísimos años ha realizado y sigue realizando el conjunto de docentes y equipo directivo del colegio Salesiano de Borriana, por ello no quería perderme la celebración de este día de María Auxiliadora”. 

A continuación ha sido Marta Falomir Felip la primera en ser aplaudida por todos y todas sus compañeras, especialmente las de su misma clase, antes de recoger el premio correspondiente a su ciclo. Seguidamente ha sido Ariadna Mercado Martí la segunda en recibir de manos de la alcaldesa su reconocimiento. Pascual Colonques Sanmartín ha sido el tercero en recibirlo, mientras que la entrega la ha cerrado como representante del último ciclo educativo, Jose María Sabater Feliu. Con la interpretación del himno del colegio Salesiano al que se han sumado tanto madres, como padres, amigos y familiares presentes en el patio del centro, ha terminado esta matinal dedicada a la celebración del día de María Auxiliadora, que se cerraba durante la tarde con la eucaristía celebrada en la misma parroquia.