L'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, visita les sessions que tenen lloc en les instal·lacions del CEAM on els alumnes de l'IES Jaume I són els encarregats de treballar diferents habilitats amb els majors del centre

 

L'IES Jaume I de Borriana i el CEAM van arribar fa uns mesos a l'acord de portar endavant la nova tècnica de l'“aprenentatge-servei” al seu programa de treball conjunt entre l'alumnat del centre educatiu i els usuaris i usuàries del CEAM. Precisament durant aquesta setmana, l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, ha visitat al costat de la directora del centre educatiu, M. Carmen Usó i el del Centre d'Atenció als Majors, Diego Becerra, per comprovar de primera mà com “és més que palpable i podem observar com l'objectiu dels programes d'aprenentatge-servei que és que tots els participants traguenn algun profit a nivell cognitiu o d'acumulació d'experiències, es compleix a la perfecció, ja que tant els i les joves estudiants guanyen en seguretat, capacitat explicativa o, simplement, paciència, i els majors reforcen les seves habilitats cognitives, s'acosten a l'ús de noves tecnologies o realitzen exercicis físics per millorar o mantenir la seua salut”.

Així ha pogut veure-ho en primera persona la màxima representant municipal que ha visitat els tres espais especialment habilitats a l'edifici del CEAM de Borriana on es duu a terme aquesta primera part del programa, en el qual és l'alumnat de l'Institut el que s'encarrega d'impartir les classes, guiar a les persones majors en la navegació per internet o convertir-se en monitors de les activitats físiques. Més endavant, seran els i les majors del CEAM els qui es desplacen fins a l'Institut per compartir experiències i ser qui traslladen coneixements a l'alumnat, per completar el programa amb una acció de barri, en la qual els mateixos alumnes seguiran aplicant els conceptes de “poder convertir un aprenentatge en un servei a l'entorn social o físic que els envolta a través de l'anàlisi de les necessitats o urgències de la zona de la ciutat en la qual se situa el centre i així poder aplicar solucions consensuades i dialogades entre tots i totes”, com explicava la directora del centre educatiu, Maria José Palmer.

Per la seua banda, el director del centre per a majors, Diego Becerra, es mostrava “molt satisfet del funcionament i la resposta dels nostres usuaris i usuàries, ja que tan sols cal pegar una mirada a les tres aules que tenim i vore com s'han bolcat en la iniciativa ja que han entès amb molta rapidesa les millores que tant a nivell cognitiu, com a físic o de relacions socials els pot aportar”.

En la primera de les sales s'ha pogut veure com fins a quatre alumnes de l'Institut s'encarregaven de dos grups en els quals aplicaven diferents tècniques a través de fitxes, exercicis de comunicació o de càlcul per a l'estimulació a nivell cognitiu d'aquells majors amb majors problemes de memòria o percepció de conceptes matemàtics o lingüístics. En la segona de les sales, era l'activitat física a través del programa d'“envelliment actiu” la que marcava el ritme. Prop de trenta majors del CEAM s'esforçaven per seguir les directrius de l'alumnat del Jaume I. I en l'última de les sales, eren els ordinadors amb la navegació per internet, les comunicacions a través de les xarxes o el simple tractament de textos els que encuriosien i entusiasmaven uns majors que tal com comentaven “estem encantats amb aquest programa que entre altres coses ens serveix per experimentar a la xarxa, descobrir que podem comunicar-nos amb familiars que estan a milers de quilòmetres i, alhora, mantindre ben activa la nostra ment i el nostre cos”.

L'alcaldessa, Maria Josep Safont, ha aprofitat la visita per “felicitar a professors, alumnat i responsables del CEAM que s'han llançat a portar endavant aquest programa que avui també signem les tres parts implicades i que ha quedat clar que és més que beneficiós tant pels i les joves de Borriana, com per als usuaris i usuàries del CEAM”. 

El regidor delegat de l'Escola Infantil, Javier Gual i les responsables de l'ADI visiten les instal·lacions per reunir-se amb la direcció del centre i estudiar possibilitats de treball conjunt

 

El regidor delegat de l'Escola Infantil Infant Felip de Borriana, Javier Gual, ha visitat les instal·lacions del centre junt con les responsables del servei municipal d'Atenció al Desenvolupament Infantil (ADI), per comprovar de primera mà el funcionament a les aules i posar contacte a ambdues institucions dedicades als xiquets i xiquetes més menuts de la ciutat. Així, les representants de GEIM que s'encarrega de la gestió de l'escola infantil, han mostrat al detall les diferents aules temàtiques amb les que compta el centre i han parlat sobre diferents possibilitats de col·laboració i treball conjunt amb les responsables de l'ADI. Tal com explicava el regidor Javier Gual durant la visita, “per una part hem pogut comprovar com el funcionament de la Escoleta es tan idoni com el què esperàvem després d'obtenir l'homologació del Consell per a aquest tipus de centres, i per una altra, creiem molt interessant estrènyer els llaços entre el centre  i un servei referent com l'ADI per seguir oferint tots els serveis públics possibles al nostre abast per al desenvolupament dels xiquets i xiquetes d'entre 0 i 3 anys”. A més, durant la trobada, les responsables de l'Escola Infantil Infant Felip han explicat els diferents projectes que en les properes setmanes es duran a terme “com les activitats especials per a Carnestoltes o la programació especial de Falles en la qual esperem de nou la implicació d'uns pares i mares que ja ens han mostrat en vàries ocasions les seues ganes de participar en aquest desenvolupament tant cognitiu com físic dels 28 xiquets i xiquetes del centre”.

Però a més, una altra de les grans novetats que a nivell educatiu ha donat a conèixer el servei d'Atenció al Desenvolupament Infantil a Borriana és la nova dotació amb la que compten des de fa pocs dies a la ciutat. Es tracta d'una nova oficina o aula en la qual “hem aconseguit millorar els nostres recursos a l'hora de diagnosticar a aquells xiquets i xiquetes que requerixen dels nostres serveis, i que està situada a la plaça Tomás y Valiente”. Tal com han explicat les responsables del servei, Lina Puig i Ana Vicent, “durant la visita que hem tingut de l'alcaldessa a la nova dotació, hem volgut explicar que encara que parega que els nous recursos són simples joguets per a l'entreteniment, són l'eina clau i necessària per al diagnòstic i el coneixement a fons del nivell de desenvolupament de cada xiquet o xiqueta que acudix fins a l'ADI”. Així, a partir d'ara “comptem con les eines necessàries per a aquest treball de diagnòstic fonamental dins de la nostra atenció als xiquets i xiquetes d'entre 0 i 3 anys, i per tant, hem volgut fer sabedores a directores de guarderies i centres com l'Escola Infantil Infant Felip que en cas de ser necessari, poden recórrer a els nostres serveis perquè aquest treball conjunt acabe redundant en el benefici dels més menuts de Borriana”. 

Carla Fonte i Dana Cristina Visnitchi de l'IES Llombai, Lluís Eixerès i Laura Edo de l'IES Jaume I i Luís Capella i Jesús Del Olmo del col·legi Salesiano gaudiran d'un mes en terres britàniques per millorar el seu anglès

 

L'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont i el regidor de Cultura de l'Ajuntament, Vicent Granel han assistit avui a l'acte de lliurament de la concessió de fins a sis beques que anualment lliura la Fundació Cañada Blanch per cursar estudis en anglès en el Regne Unit durant el proper mes de juliol. El president de la Fundació Cañada Blanch, Juan López-Trigo, el vicepresident, Miguel Dols, i el director Luís Aznar no han volgut perdre's l'acte de lliurament i han coincidit a destacar als parlaments previs que «des que al novembre de l'any 1970 es fundara la Fundació Cañada Blanch, l'esperit de promoció de la cultura i de suport al conjunt de l'estudiantat han estat la seua motivació i objectius principals». Per això, López-Trigo ha afirmat que «la cessió del patrimoni que l'empresari borrianenc va fer a la Fundació en 1993 va ser la primera llavor per a la creació i concessió de tot un seguit de premis i ajudes als estudiants de Borriana per impulsar i col·laborar en els seus estudis universitaris, o com en aquest cas, en l'aprenentatge de llengua anglesa». Abans de començar amb el lliurament de les beques a l'alumnat dels centres d'ensenyament secundari de Borriana, el vicepresident de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua, Josep Palomero, ha ofert una conferència en la qual  repassant la vida de la figura del periodista borrianenc, Artur Perucho, ha parlat “la importància de conèixer noves llengües i de perfeccionar les que ja dominem, i amb aquesta experiència estic segur que s'aconseguiran aquests objectius”. 

Tant els representants de la Fundació com l'alcaldessa i el regidor de Cultura han tingut en compte l'expedient acadèmic de cadascun dels estudiants els centres dels quals van presentar les seves candidatures a les beques, a més del coneixement previ de la llengua anglesa per poder formar part de l'experiència de millorar el seu nivell durant el proper mes de juliol. Així, Carla Fonte Sánchez i Dana Cristina Visnitchi de l'IES Llombai, Lluís Eixerès Ros i Laura Edo Mingarro de l'IES Jaume I, i Luís Capella Vernia i Jesús Del Olmo Barres del col·legi Salesià seran els sis joves que durant un mes podran gaudir de la programació especial que la Fundació Cañada Blanch prepara en aquest projecte d'immersió lingüística i que els portarà, entre altres experiències, a conèixer el funcionament de l'Institut Vicente Cañada Blanch de Londres. Tal com ha recordat l'alcaldessa Maria Josep Safont, aquests premis «parlen de l'extens compromís que la Fundació sempre ha tingut amb la ciutat natal de Vicente Cañada Blanch, i com el seu objectiu de seguir millorant les capacitats i els estudis de l'alumnat de Borriana continua sent l'esperit de les seues col·laboracions». Per la seva banda, el regidor de Cultura, Vicent Granel, ha destacat que «una vegada més, i tal com també fan amb les beques per sufragar els estudis universitaris que es lliuren a final de curs, la Fundació  Cañada Blanch mostra la seva preocupació perquè la seua labor té un impacte directe en la formació acadèmica i els coneixements i aptituds lingüístiques de l'alumnat de Borriana, per la qual cosa no ens cansarem d'agrair que un any més, les seves beques ajuden a la gent de la nostra ciutat». 

Lucia Villagrasa Rodríguez, alumna del Col·legi Vila Fátima de Borriana, ha obtingut el segon accésit en 1º d'ESO del I Concurs Literari de Dones Il·lustres Valencianes, organitzat pel Consell Valencià de Cultura, amb un text que ret homenatge a una gran dona, la doctora Anna Lluch, reconeguda internacionalment en el camp de l'oncologia mèdica i sobre la qual Lucia va realitzar un interessant treball de recerca, que ara ha estat premiat.

Aquesta iniciativa del Consell Valencià de Cultura pretén que els joves aprofundisquen en la vida i en els èxits d'aquestes dones valencianes i, al mateix temps, sensibilitzar als joves de tots dos sexes, despertar la seva vocació igualitària i fomentar la seva capacitat creativa, convertint-los no solament en receptors, sinó también en portaveus d'un objectiu comú, que solament s'aconseguirá amb la col·laboració de tots.

Dijous 15 de desembre, Lucía assistirà al lliurament de premis a la seu del Consell Valencià de Cultura, a la ciutat de València. 

Els alumnes de Segon d'ESO de l'Institut es converteixen en mestres per unes hores per traslladar coneixements i realitzar tallers amb l'alumnat de primer i segon de primària de centres com l'Iturbi o Roca i Alcaide

 

Els alumnes de primer i segon de primària del CEIP Josep Iturbi de Borriana han viscut avui unes classes diferents dins el seu horari lectiu. A partir de meitat matí, una vintena d'estudiants de segon d'ESO de l'IES Jaume I s'han desplaçat fins al centre per ser els encarregats de dirigir algunes de les activitats que es realitzen dins l'aula, i així, començar a desenvolupar el programa d'aprenentatge-servei que des d'aquest curs pretén portar endavant el centre. D'aquesta forma, es materialitza la intenció de l'equip directiu del Jaume I de començar a implantar noves metodologies en l'ensenyament que tindran continuitat també el proper curs amb els sistemes de treballar per àmbits, per projectes o a través del mètode d'aprenentatge servei. De fet, durant la primera sessió d'avui, les responsables del projecte al Jaume I, Mari Carmen Usó i Regina Rodrigo, ja han anunciat que “en aquesta primera aplicació de l'aprenentatge-servei durant la primera avaluació del curs, treballarem amb l'alumnat de primària dels centres Josep Iturbi i Roca i Alcaide, per a més tard passar a desenvolupar-lo amb l'alumnat del CEAM durant el segon període del curs, i tancar-lo amb l'aplicació de la nova metodologia al barri on està situat el nostre institut, detectant les mancances o les aportacions que es poden fer per part de l'alumnat”. 

Durant la sessió d'avui al Josep Iturbi, els directors de tots dos centres han aprofitat per signar el conveni de col·laboració, mentre el responsable del CEIP, Salvador Barrientos manifestava que “tant les docents del centre com el mateix alumnat es mostra molt satisfet amb la iniciativa, i fins i tot avui hem pogut vore com després dels primers encontres els alumnes de primària ja han creat un vincle especial amb el grup d'estudiants d'ESO que, fins i tot, ajuda a eixa transmissió de conceptes o a la realització de les activitats programades”. 

Les responsables de la iniciativa han explicat que “la metodologia fa que tant a les aules de primària com a les de secundària es treballen prèviament els conceptes que després es posaran en comú amb les sessions que es desenvolupen als centres”, el que el mateix director de l'Iturbi ha qualificat com “una apertura de l'escola a altres iniciatives i metodologies de treball que ja hem pogut comprobar que són un suport molt efectiu per a l'alumnat, una ajuda distinta a la que estan acostumats que podem valorar ja com a molt positiva”. 

La metodologia d'aprenentatg-servei pretén conjugar les metodologies d'aprenentatge amb l'aportació de determinats conceptes que en un futur es converteixen en formes de pensar i actuar davant la societat de forma que activen el que es pot denominar com a “nervi cívic”. Així, els mateixos protagonistes de l'aprenentatge es converteixen també en canalitzadors de l'educació en matèries com les matemàtiques i la llengua que a Borriana centren l'acció durant aquest curs, tot i que són aplicables a tot tipus de matèries o disciplines distintes, com han fet avui mateix els alumnes que han triat treballar manualment per realitzar activitats plàstiques de cara al proper Nadal. 

Aquest proper dijous s'inicia el cicle per a aquest curs amb la presentació del llibre “Multitud i repressió, les formes de la violència” del professor Modest Barrera

 

La regidora d'Educació i alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, ha presentat al costat del director del centre de Formació Permanent d'Adults Historiador Viciana, Eduard Mor, la tercera edició del Cicle de Conferències que anualment se celebra a la ciutat, i en la qual “pot participar tota la ciutadania, sense haver d'estar matriculats al centre i que pretén seguir aportant cultura i debat al conjunt de la vida social de la ciutat”, tal com ha recordat Safont. A més, també ha volgut “agrair el treball que es realitza des del centre, tant en la formació d'adults, com en aquest tipus d'activitats que s'obrin al conjunt de la població i a les quals aprofite per convidar a tots els veïns i veïnes de la ciutat”.

Per la seva banda, Eduard Mor ha recordat durant la presentació del cicle que “a més del nostre treball al capdavant del centre de FPA que duem a terme des de fa 18 anys, avui volem informar sobre les activitats complementàries que també es programen, i que en aquest cas, corresponen a un cicle de fins a quatre conferències que tindran lloc durant els propers mesos a Borriana”. Mor ha detallat que “aquest mateix dijous i a partir de les set i mitja de la vesprada s'inicia el cicle amb la presentació del llibre del professor Modest Barrera “Multitud i repressió: les formes de la violència”. Tal com ha volgut destacar Mor “es dóna així continuïtat al projecte iniciat ara fa tres anys i que té com a objectiu oferir a la població debats i col·loquis al voltant de temes d'actualitat de tot tipus, i sempre conduïts per algun especialista en la matèria”. La resta de conferències programades per a aquest curs arribaran a partir del mes de gener amb la xerrada “El món del Vi” a càrrec del farmacèutic i viticultor Santiago Vèrnia. Al febrer tindrà lloc la conferència centrada en “El canvi climàtic” que oferirà Manuel Cañadas i al març arribarà el torn per debatre sobre “Justícia i democràcia, una aproximació filosòfica” amb el filòsof i especialista J. Manuel Ros. Tal com recordava la mateixa regidora d'Educació, “un dels aspectes que fa més especial aquest cicle de conferències és la implicació que promouen des de l'organització, ja que sempre se celebren petits debats després de la mateixa conferència, la qual cosa enriqueix i fa gaudir encara més als assistents a cadascuna d'elles”.

Per acabar, Mor ha volgut declarar que “en la Escola d'Adults tenim ja un total de 700 matriculats, i precisament de les propostes que arriben des de l'alumnat i la coordinació amb la direcció del centre, en moltes ocasions neixen aquestes programacions obertes a tota la ciutadania, la qual cosa serveix per completar el gran ventall de cursos i formacions que oferim, i que cada vegada arribem a més i més gent”. 

 

L'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, inaugura les jornades i situa el servei d'Atenció al Desenvolupament Infantil “com un referent amb la capacitat de convocatòria i formació que avui podem vore al Casal Jove”

 

El Casal Jove de Borriana ha estat el lloc triat per les treballadores del servei de Atenció al Desenvolupament Infantil per a la celebració de la Trobada de Professionals de la Salut i l'Atenció Primerenca que durant dues jornades ha reunit a prop de quaranta persones que han debatut i treballat al voltant del concepte de l'atenció a xiquets i xiquetes d'entre 0 i 2 anys i com el tractament de la salut pot ser clau en el seu futur desenvolupament. Tal com han explicat les responsables del servei ADI a la ciutat, “el seminari estava dissenyat per a professionals de l'atenció primerenca, així com a aquells que treballen exclusivament a l'àrea de la salut relacionada amb la primera infància”. L'objectiu d'un seminari que ja fa setmanes que va esgotar les places per participar de les dues jornades de xerrades i debats, “és compartir coneixements entre professionals de diferents àrees però que tenen a la infància com target comú en els seus treballs i dedicacions, i per tant, ens servisca a tots els assistents per millorar el maneig d'eines específiques de diagnòstic i detecció primerenca de xiquets i xiquetes amb Trastorn de l'Espectre Autista, a fi de poder donar-los el suport necessari i acompanyar a les seves famílies tan prompte com siga possible”. 

El programa d'aquesta Trobada de Professionals de la Salut i l'Atenció Primerenca es basa en la dotació de recursos i eines per a la detecció primerenca i el conseqüent diagnòstic del trastorn de l'espectre autista. Així, s'han iniciat les jornades amb la definició i classificació del DSM IV-TR al DSM-5. Però segurament la part de les ponències en què més interès han mostrat la majoria de les assistents ha estat “La importància de la detecció primerenca” d'aquest tipus de transtorns. Com identificar els senyals d'alerta o els principals instruments amb els quals avui dia es compta per a aquesta detecció han centrat bona part del debat entre els professionals participants de la trobada. A més, el seminari s'ha completat amb un apartat dedicat a la “Avaluació i diagnòstic del TEA”. Així els ponents Yolanda Montoro García i Darío Rico Bañón membres del Centre Universitari de Diagnòstic i Atenció Primerenca de la Universitat de València, han ofert durant dos dies “les claus perquè els professionals que treballem directament amb xiquets i xiquetes d'edats entre els 0 i els 3 anys tinguem les eines suficients per detectar possibles transtorns que una vegada diagnosticats puguen tindre la menor afecció possible en el seu desenvolupament, tal com ha explicat la responsable del ADI, Lina Puig. Al seu costat, la seva companya, Ana Vicent s'ha mostrat “molt satisfeta de la resposta que hem tingut, ja que vam haver d'intentar ampliar les places disponibles setmanes abans de la trobada, la qual cosa demostra tant la bona organització de les jornades com l'interès que els temes tractats desperten entre els professionals que ens dediquem a la infància”. A la vegada, també han volgut mostrar “el nostra agraïment a les institucions, tant a l'Ajuntament pel seu recolzament continuat i constant, com a la Conselleria d'Igualtat, per l'ajuda tant de la Cap del Servei Blanca Carreras com a la Directora Territorial d'Igualtat, Carmen Fenollosa”, però sense oblidar a aquells professionals que les han fet possible, que en aquest provenen de “Afanias, Fundación Sindrome de Down, Aspas, Aspropace de Castelló i fins i tot la recentment autoritzada Creixent de Benicarló, així com tambè profesionals de Salud Mental Infantil, infermers i pediatres del Centres de Salut de Borriana i profesionals de diversos Centres d'educació especial”.

Els membres del Centre Ocupacional La Costera Canal de Xàtiva es desplacen fins a la ciutat per mostrar el seu treball diari per conciliar grans discapacitats amb la pràctica esportiva de Boccia

 

Un centenar d'alumnes i alumnes de l'IES Jaume I de Borriana han pogut descobrir avui com es derroquen tot tipus de barreres a l'hora de practicar esport malgrat sofrir algun tipus de discapacitat i com el treball inclusiu i d'informació a la joventut és clau per seguir eliminant prejudicis. La jornada s'ha iniciat amb la intervenció de la directora del centre, Mari Carmen Usó, que ha volgut agrair “la presència dels membres del C.O. La Costera Canal de Xàtiva i a totes les que han col·laborat en la celebració d'aquesta Jornada, com la coordinadora Regina Rodrigo», que a continuació ha pres la paraula per agrair “a l'alcaldessa Maria Josep Safont i a la regidora Cristina Rius la seva presència, a més d'animar a tot l'alumnat a escoltar amb atenció la xerrada sobre esport i inclusió i participar més tard en la pràctica que realitzarem en el nostre gimnàs per veure com es treballa l'esport i la discapacitat”.

Ha estat el professional del C.O. La Costera Canal de Xàtiva, David Soler, qui ha parlat la seva experiència de més de quinze anys “treballant amb gent com Jesús o Nacho als quals després podreu veure practicar la Boccia, l'esport que practiquen aquest tipus de discapacitats”. En una xerrada especialment instructiva sobre la inclusió i l'eliminació de prejudicis entre la població i especialment entre l'alumnat de l'IES Jaume I, Soler ha parlat sobre “l'evolució que hem viscut deixant enrere terminologia com la de minusvàlid, per parlar de discapacitats i acabar per treballar amb el concepte d'inclusió de persones amb diversitat funcional”. Ha estat solament la introducció a una xerrada en la qual els alumnes han acabat implicant-se, parlant de les seves experiències o preguntant sobre el funcionament del centre ocupacional. A més de repassar la reglamentació, forma de joc o categories dins de l'esport de la Boccia, Soler ha volgut tancar la seva intervenció parlant de la “necessitat que hem de tindre de conviure, respectar i conèixer altres formes de relacionar-nos i comunicar-nos, com les que utilitzem amb els nostres fins a 75 usuaris del centre, per així, poder treballar la inclusió en centres educatius com el vostre, al que agraïm la seva invitació a la Jornada”.

A continuació, l'alumnat, professorat, membres del centre ocupacional i representants municipals s'han desplaçat fins al gimnàs del centre per poder practicar la Boccia, un esport semblant a la petanca en la qual gent com Jesús o Nacho són grans especialistes i que han deixat sorpresos a molts dels assistents per les seves capacitats a l'hora de dirigir els seus llançaments. Amb una partida entre els membres del Centre Ocupacional i l'alumnat de l'IES Jaume I ha acabat quedant clar que “aquests nois són uns veritables cracks i crec que jugant cinquanta partides amb ells, no seríem capaces de guanyar-los” com exclamava una alumna al final de la jornada. Tal com resa el lema dels Special Olympics citat durant el matí, avui en el Jaume I s'ha entès que com dirien Nacho i Jesús “vull guanyar, però si no ho aconseguisc, deixa'm ser valent en l'intent”.