- Una ferramenta gratuïta, única a Espanya, intuïtiva en l’ús i útil per a ajuntaments de totes les mides

- Per a l'autodiagnòstic i per a identificar de manera àgil i efectiva la seua situació quant a competències digitals, per a convertir-se en ciutats innovadores


Borriana ha acollit la presentació d'Índex Smartcity, una ferramenta gratuïta, única a Espanya, intuïtiva en l’ús i útil per a ajuntaments de totes les mides, d'autodiagnòstic per a identificar de manera àgil i efectiva la seua situació quant a competències digitals per a convertir-se en ciutats innovadores.

Es tracta d'una iniciativa dins del Programa d'Innovació Municipal que porten endavant la Conselleria d'Innovació, Universitat i Ciència, la Federació Valenciana de Municipis i Províncies i Avaesen.

La directora general d'Innovació de la Generalitat Valenciana, Sonia Tirado, juntament amb la regidora de Transparència i Modernització de l'Administració de l'Ajuntament de Borriana, Maria Romero, han participat en el taller formatiu que ha tingut lloc a l'auditori Juan Varea i a l'aula d'informàtica del Centre Municipal de Cultura la Mercè. A la trobada han assistit a més tècnics municipals i tècnics d'altres consistoris com Almassora, l'Alcora, la Vall d'Uixó, Betxí o Vilamalur, entre d’altres.

Tirado i Romero han presentat aquesta plataforma que busca ajudar els municipis a fer un diagnòstic d'innovació municipal i situació quant a solucions digitals enteses de forma àmplia i transversal per, a continuació, oferir solucions als reptes que tenen pendents. Les dos han coincidit a afirmar que aquesta ferramenta “permetrà als ajuntaments diagnosticar, programar i executar totes les mesures que es vulguen posar en marxa en matèria d'innovació i transformació digital”.

És a dir, aplicant la innovació en sentit ampli perquè té en compte diferents àrees com l'energia, el medi ambient, infraestructures i habitabilitat, mobilitat, digitalització, govern i innovació social. Així, des d'Avaesen, associació d'empreses d'energies renovables i altres tecnologies netes de la Comunitat Valenciana, han dirigit la formació per ser les desenvolupadores d'Índex Smart City.

Aquesta actuació forma part del programa Territoris Innovadors de la Conselleria d'Innovació, que té un pressupost de 2,8 milions d'euros per a dotar els municipis de recursos per a impulsar la innovació i perquè la seua transformació digital es faça a través d'una planificació estratègica per a aconseguir administracions més àgils i eficients.

Aquest índex, contribueix al desenvolupament innovador de les ciutats i municipis de la Comunitat Valenciana en el sentit que els ofereix tant el diagnòstic com els reptes que tenen per davant per a aconseguir el màxim potencial en totes les àrees a través de la metodologia Think tank o laboratori d'idees. Així, la ferramenta forma part del 'Think tank Smart Cities', el hub impulsat per Avaesen en què participen més de 200 ajuntaments, empreses i entitats. Es tracta del major hub smart city de col·laboració publicoprivada d'Espanya.

El think tank aplicat a les smart cities significa emprar eines intel·ligents i oferir estratègies a seguir pels ajuntaments com el de Borriana per a superar els reptes futurs en l'àmbit de les ciutats intel·ligents.

Romero ha manifestat que l'Ajuntament de Borriana participa en aquest Pla d'Innovació municipal que està implementant la FVMP així com en altres estratègies que estan desenvolupant-se a la província per a avançar en innovació i digitalització de manera que puga acollir-se a oportunitats de fons que puguen arribar a través de subvencions d'altres administracions, o bé de la iniciativa privada.

- Per a comprovar-ne el funcionament i conèixer els models de caragols d'Arquimedes i decidir el més apropiat per a la Serratella

Representants de l'Ajuntament de Borriana han visitat la xarxa de desguassos del delta de l'Ebre per a comprovar el funcionament dels diferents models de caragols d'Arquimedes que utilitzen en la zona, amb l’objectiu de decidir quin serà el sistema més adequat de drenatge i el model de caragols més apropiat més adequat per a instal·lar a la Serratella, amb la finalitat de posar en marxa el sistema més apropiat contra inundacions en aquesta zona de Borriana.

El regidor de Zona Marítima i Serveis Públics, Vicent Aparisi, acompanyat del tècnic municipal i dels redactors del projecte del caragol d'Arquimedes, acompanyats per responsables del Sindicat de regs del Delta de l'Ebre, han pogut conèixer els diferents models d'aquest sistema hidràulic i el seu funcionament que, segons Aparisi, “marcarà un abans i un després a la zona de la Serratella”, tot i que ha reconegut que “mai podrem parlar d'evitar al cent per cent, però si de minimitzar en gran mesura, l'impacte de les inundacions en la zona”.

Els problemes que existeixen a la Serratella, ha indicat el responsable municipal, són bàsicament causats “pel poc pendent, i pel volum dels cabals que de manera puntual cal evacuar, especialment per les fortes tempestes que es produeixen.

L'aposta municipal passa per la instal·lació d'un sistema de drenatge d'aigües pluvials amb la instal·lació de dos caragols d'Arquimedes, que s'allotjaran en un solar al carrer de les Alqueries, en la zona del jardí al costat del camí Serratella 121. Ja s'ha adjudicat la redacció del projecte i Aparisi espera que “en uns mesos estiga l'obra finalitzada”.

Es tracta, ha assegurat, d'un mecanisme hidràulic “de gran ajuda per a l'extracció de grans cabals d'aigua en cas d'inundacions o de grans temporals de pluja”, i suposarà una inversió a l’entorn dels 720.000 euros.

Amb els dos caragols, ha concretat, “s'augmentarà considerablement la velocitat d'evacuació de les aigües pluvials a la mar, en una zona amb una capa freàtica molt pròxima a la superfície que necessita un drenatge ràpid” i, d'aquesta manera, ha continuat, “es mitigaran els efectes de les inundacions amb que han de bregar els veïns i les veïnes d'aquesta zona del litoral borrianenc”.

Un caragol d'Arquimedes de diàmetre 1.900 mm és capaç d'evacuar “fins a 1.000 litres per segon”, és a dir, ha matisat, “tres vegades més de capacitat de desguàs que la bomba de 70 CV de potència que l'Ajuntament va utilitzar per a drenar la séquia del Rajolí en l’eixida a la mar enguany, el mes de gener passat”.

Per a dur a terme aquesta “importantíssima” instal·lació hidràulica, prèviament, els tècnics municipals han realitzat un estudi per a determinar la ubicació òptima i el millor aprofitament del sistema de drenatge, que ha hagut de suportar també un llarg pelegrinatge de permisos administratius, i ara s'està valorant el model més adequat.

  • - Amb la signatura de l'acta de replanteig avui, es formalitza el començament de la nova infraestructura fixa

  • - Les obres, adjudicades a la UTE Passarel·la Borriana, per 446.620 euros, situa la nova passarel·la desplaçada cap a l'interior del riu Anna

El regidor de Medi Ambient, Bruno Arnandis, i el regidor de la Zona Marítima, Vicent Aparisi, han assistit aquest matí a la signatura de l'acta de replanteig que formalitza el començament de les obres de construcció de l'esperada passarel·la fixa de formigó del Clot de la Mare de Déu, una actuació cofinançada pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder) en el marc de l'estratègia Edusi del Programa de Desenvolupament Sostenible.

Les obres, adjudicades a l’UTE Passarel·la Borriana, per 446.620 euros, situa la nova passarel·la desplaçada cap a l'interior del riu Anna, amb la modificació de la ubicació actual cap a la servitud de trànsit de la costa i, consegüentment, tota fora del Domini Públic Maritimoterrestre, amb accés restringit a vehicles rodats en la desembocadura del riu, que donarà accés a la zona de les Terrasses.

Bruno Arnandis ha destacat que, atès que les obres es realitzaran en el Paratge Natural Municipal, “en tot moment s'extremaran les precaucions per a minimitzar l'impacte produït en l'entorn”. Sobre aquest tema, ha precisat que la nova ubicació de la passarel·la, “intentarà afectar mínimament la vegetació” i ha recalcat que en aquestes dates “s'afecta el mínim a l'avifauna”.

Per la seua part, Aparisi ha assenyalat que la previsió és que la nova infraestructura de formigó estiga acabada a la primavera, ja que el termini d'execució previst és de vuit mesos, comptabilitzat a partir de demà, l’endemà de la signatura de l'acta de replanteig. També ha manifestat que l'estructura estarà preparada per a suportar el pas de vehicles i serà “d'ús per als vianants, i d'accés a vehicles d'emergència com ara ambulància, protecció civil, bombers”.

A més, ha indicat que mentre duren les obres de construcció de la passarel·la fixa “es podrà utilitzar l'actual passarel·la de terra compactada que compleix la seua funció quan el nivell de l'aigua és baix, però que es repara constantment perquè els dos marges del Clot estiguen comunicats amb les crescudes per fortes pluges, amb els temporals marítims i amb l'augment del cabal per l'aigua registrada en localitats de l'interior”.

Igualment, Arnandis i Aparisi s'han referit al “llarg procediment i l’extensa tramitació que ha suposat dur a terme aquesta iniciativa i els envits de la burocràcia” que han alentit la materialització d'un projecte que des de l'executiu local es considera “prioritari”, ja que han sigut “quasi 21 els mesos transcorreguts per a obtindre tots els permisos, tant de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, com de la Conselleria i del Ministeri”.

Ara, han conclòs, després de l'estudi geotècnic i de la redacció i aprovació del projecte d'execució i la licitació de la construcció, per part de l'Ajuntament, “és qüestió de pocs mesos que la passarel·la fixa siga ja una realitat”.

Característiques

Segons es desprèn del projecte de construcció, la solució projectada és una passarel·la realitzada amb marcs de formigó prefabricats que s'instal·laran sobre una llosa de formigó i la servitud de trànsit ocuparà l'ample de 6,20 metres.

L'estructura es projectarà per a una vida útil de 50 anys. A més, la passarel·la podrà ser sobrepassada per l’aigua i suportarà les càrregues d'arrossegament produïdes per l'avinguda de projecte d’un període de retorn de 500 anys, és a dir, un calat de l'avinguda de 500 anys.

Així mateix, contempla la construcció d'una passarel·la fixa de formigó que connectarà els dos costats del llit i que, per a facilitar l'eixida de l'aigua cap a la mar, comptarà amb una comporta de regulació del nivell de l'aigua del Clot tipus tallant d'obertura manual.

Amb aquesta comporta es podrà mantindre el nivell d'aigua del Clot, que és lleugerament superior al de la mar i que disminueix cada volta que es produeix el trencament de la passarel·la actual després de les, cada vegada més freqüents, crescudes del riu.

La resta de comportes abatibles de tipus clapeta de canal o sobreeixidor compensades estàticament per al funcionament a partir de la força d’empenta que provoque el flux d'aigua quan arriba a una certa altura associada als cabals a causa de crescudes per pluges intenses.

 

 • El consistori s'ha reunit amb les associacions de veïns i membres de l'oposició per a presentar-los el projecte i escoltar suggeriments


 L'Ajuntament de Borriana s'ha reunit amb les Associacions de Veïns del Grau, Serratella, Veinat del port i els grups de l'oposició per a ultimar els últims aspectes del projecte municipal de connexió entre el carril bici del vial del Port amb el vial del Grau per l'avinguda Mediterrània.


Aquest projecte, amb un pressupost de més de 2 milions d'euros té com a fi la construcció d'un carril bici ciclopeatonal el traçat de la qual discorrerà en el costat de la mar. Una vegada completat, permetrà tancar l'anell ciclopeatonal de la salut entre la ciutat i la zona marítima. La primera fase abastarà el tram entre la carretera del Port i el carrer Joan Carles I, tram on no hi ha afecció amb la zona del Domini Públic Marítim Terrestre, mentre que el segon tram no es realitzarà fins que no es tinguen els permisos de Costas.


El consistori està a l'espera de poder traure el projecte a licitació les pròximes setmanes. D'aquesta manera, Borriana gaudirà d'una nova secció viària amb una vorera de 4 metres d'ample a la qual se li adossa una línia d'aparcaments de 2,2 metres d'ample.

En aquest sentit, el regidor de Serveis Públics i Zona Marítima, Vicent Aparisi, ha destacat: “És essencial per a aquest equip de govern tindre una escolta activa amb les associacions de veïns i poder ultimar entre tots el projecte del carril bici”.

Per part seua, el regidor d'Urbanisme i Sostenibilitat Mediambiental, Bruno Arnandis, ha ressaltat: “La construcció d'aquest carril bici suposa amplis beneficis quant a mobilitat i seguretat ciutadana”. “Evitarem la demora en l'execució de les obres en la zona on es necessitaria autorització o concessió de Costas”, ha afegit.

Així, la calçada amb 2 carrils de circulació, de 3,25 metres cadascun, separarà l'espai reservat per a vianants i bicicletes. Els canvis en la col·locació d'una canonada d'impulsió d'aigua potable de polietilé que substituirà l'actual de fibrociment, així com noves canalitzacions i bombaments per a l'evacuació d'aigües residuals i pluvials suposaran una millora de cara a les pluges i possibles inundacions. A més, es col·locaran bancs, papereres, nou enllumenat i s'està estudiant la col·locació d'arbres després de la petició dels veïns.

  • L'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, ofereix una anàlisi detallada sobre l’actuació de la Policia Local, el servei municipal de neteja realitzat i l'assistència sanitària


 L'Arenal Sound d'enguany ha finalitzat amb una participació de més de 300.000 assistents al llarg del festival, durant la setmana del 2 al 8 d'agost, i amb un balanç que destaca la dràstica disminució de cridades a la Policia Local de Borriana per queixes de sorolls, ja que tan sols hi han hagut 8, per 54 en l'últim festival celebrat l'any 2019, amb una reducció de més d'un 85% les queixes per aquest motiu. També les intervencions sanitàries s'han reduït, en aquest cas un 11,3% respecte a 2019 i han baixat a la meitat les intervencions per embriaguesa, mentre que han pujat les intervencions per marejos i colps de calor, entre d’altres.

Així es desprèn del balanç realitzat per l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, i el regidor de Serveis Públics i Zona Marítima, Vicent Aparisi, respecte a les actuacions municipals i els resultats després de la celebració del festival a la ciutat, en què han destacat les “millores organitzatives i l'absència de contratemps greus”.

Safont i Aparisi han presentat una anàlisi detallada sobre les actuacions de la Policia Local, el servei municipal de neteja i els serveis sanitaris realitzats durant la desena edició del festival; en què també s'han referit als resultats d’“excel·lent” en l’aigua i l’arena de les platges després de l'anàlisi realitzada el dia després d’acabar el festival i els dies posteriors. De fet, han resumit el balanç amb la valoració del “millor any” fins ara, encara que sempre aspirem a “millorar-lo” i que el següent any “siga encara millor”.

Respecte a les actuacions de la Policia Local, han assenyalat que les cridades telefòniques han augmentat un 36,6%, fins a arribar a les 1.336, la gran majoria demanant informació, en la resta ha sigut necessària la intervenció dels agents. De les 1.336 cridades telefòniques ateses en 2022, 416 han requerit verificació o intervenció policial, cosa que representa un 31,14% del total de cridades, i representa un descens lleuger de les de l'any 2019, que en van ser 422. La resta de cridades, això és 920, ho han sigut de caràcter informatiu, cosa que representa un 68,8% del total de cridades rebudes.

A més, es va registrar una dràstica disminució de cridades per queixes de sorolls, ja que en van ser 8, per 54 en 2019, amb una reducció de més d'un 85% de les queixes per aquest motiu. Les intervencions sanitàries també s'han reduït, en aquest cas un 11,3% respecte a 2019, i van baixar a la meitat les intervencions per embriaguesa i van pujar les intervencions per marejos i colps de calor, entre d’altres.

Quant a accidents de trànsit estem igual que en 2019, amb 17, dels quals 8 van ser amb ferits i 9 sense ferits. Els accidents amb ferits han augmentat, i han passat de 3 a 8. Els accidents sense ferits s'han reduït de 14 a 9. Així mateix, han apujat les atencions sanitàries per accidents de trànsit amb ferits, en principi lleus, d'1 a 9, a conseqüència d'una major mobilitat en turisme, tot i que diversos accidents van ser amb patinets elèctrics.

A conseqüència d'una major mobilitat, hi ha hagut un creixement important de les denúncies per infraccions de trànsit. El servei de grua també ha incrementat les seues actuacions en global, i han passat de 236 en 2019 a 295 en 2022. No obstant això, s'han reduït les intervencions de grua amb vehicles desplaçats a la rodalia per senyalització portàtil que paga l'Ajuntament i va sense cost per als titulars dels vehicles, i s'ha passat de 72 intervencions en 2019 a 44 enguany, mentre que les intervencions de grua amb taxa, és a dir, vehicles a depòsit, han passat de 164 a 251.

Finalment, l'alcaldessa ha volgut destacar la col·laboració de tots els cossos i forces de seguretat de l'estat, especialment de la Guàrdia Civil, però també la Unitat Adscrita del Cos Nacional de Policia en la Comunitat Valenciana i la Policia Local, que han aconseguit resultats molt positius en relació amb la seguretat de les persones assistents i de la ciutadania de Borriana. En aquesta línia també ha fet referència al treball dels operatius de la Policia Local conjuntament amb la Unitat Adscrita del Cos Nacional de Policia en la Comunitat Valenciana, per a controlar i reduir significativament la venda ambulant respecte a 2019. Sobre aquest tema, ha afegit que la Policia Local ha participat, a més, en totes les inspeccions de les zones de descans i del recinte de concerts al costat de la Unitat Adscrita del CNP i del Consorci Provincial de Bombers.

Safont també ha destacat els resultats obtinguts en les anàlisis de l’aigua de les platges realitzades el dia 9 d'agost, un dia després de finalitzar el festival, i en dies successius per a determinar la qualitat de l’aigua en les zones de bany, que han confirmat “no sols que són aptes per al bany, sinó que mantenen la seua qualificació d'excel·lents”, ha manifestat l'alcaldessa.

Residus

Respecte als residus sòlids, segons ha indicat Vicente Aparisi, enguany s'ha registrat un 3 per cent menys de fem i escombraries arreplegats respecte a l'últim celebrat en 2019. El total de deixalles arreplegat entre el 2 i el 9 d'agost en les diferents zones d'afecció que suposa la celebració del Festival Arenal Sound ha sigut d'unes 65 tones, mentre que en 2019 la xifra va ser de 67 tones.

Tot això, ha explicat, gràcies a la coordinació i el treball previ de negociació que es va fer amb l'empresa organitzadora del festival i la mateixa concessionària municipal del servei de neteja sobre les diferents zones de neteja, amb l'increment dels recursos humans i dotacions destinats exclusivament als treballs de recollida i al fet que també s'han incrementat per part de l'organització dins dels recintes del festival.

A més, Safont ha precisat que el cost de la neteja “corre tot a càrrec de l'organització de l'Arenal Sound, tant del festival com de les zones d'afecció”, i ha ressenyat que cadascuna de les jornades durant la celebració del festival s'ha treballat de forma continuada per a mantindre tant les zones pròximes al festival com els carrers i places “en condicions òptimes”.

Després de comprovar-ne aquesta mateixa setmana els resultats i analitzant-ne les dades de recollida, Safont i Aparisi han conclòs "volem felicitar i agrair a totes les parts i deixar constància que ha sigut un dels millors anys quant als serveis de neteja posats en marxa per al festival, gràcies al treball conjunt i coordinat entre la mateixa empresa de l'Arenal Sound i els serveis municipals de Via Pública realitzats per Fobesa”.

Finalment, han agraït als serveis sanitaris, a la Policia Local i a la resta de forces i cossos de seguretat i serveis d'emergència que han intervingut, l'esforç i els serveis prestats per les seues actuacions en matèria de prevenció, control, mobilitat i seguretat viària durant el festival per a mantindre “tant la seguretat dels assistents com els drets dels veïns i les veïnes de Borriana, ja que la coordinació i bon clima de treball ens consta que ha sigut molt positiu”.

Alhora, els han felicitats perquè la capacitat d'organització i coordinació “augmenta cada any i és més efectiva”, i han ressaltat que el colofó va ser “el dispositiu especial d'eixida per a garantir la partida escalonada, la fluïdesa viària i que la jornada de l’èxode es desenvolupara sense incidents”.

  • Encapçalada per l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, i una nodrida representació de la corporació municipal

 

 El festival Arenal Sound 2022 va rebre ahir de vesprada la visita oficial de les autoritats als actes d'inauguració del recinte, encapçalada per l'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, i una nodrida representació de la corporació municipal, on van poder comprovar el desenvolupament d'aquest important esdeveniment turístic i musical que s'ha convertit en tot un referent per a la joventut de tot Espanya.

Una visita que va comptar, a més, amb l'assistència de la subdelegada del Govern d’Espanya, Soledad Ten, la directora territorial de Presidència de la Generalitat Valenciana a Castelló, Eva Redondo, el director Territorial de Justícia i Interior, Miguel Ángel Guillén, representants d'Emergències de la Generalitat Valenciana, comandaments de la Guàrdia Civil, de Policia Local de Borriana, i de la Unitat del Cos Nacional de Policia adscrita a la Comunitat Valenciana.

Acompanyats dels promotors del macrofestival, els germans David i Toño Sánchez, les autoritats van recórrer les instal·lacions habilitades per a acollir les més de 50.000 persones diàries que es concentren en el recinte per a gaudir dels concerts multitudinaris a l'aire lliure, durant els 6 dies en què estaran obertes les portes de les diferents infraestructures que conformen el festival.

Borriana es converteix així, amb el festival més multitudinari d'Espanya, en la capital de la música i dels festivals d'estiu. L’Arenal Sound obri avui, després de les jornades prèvies, tots els seus escenaris per a acollir els artistes nacionals i internacionals com Myke Towers, Lola Índigo, Dimitri Vegas & Like Mike, C. Tangana, Duki, Bizarrap, Afrojack o Bad Gyal, entre d’altres

Finalizan las obras del nuevo edificio que albergará los Servicios Sociales municipales en Burriana
  • - L'Ajuntament ha acabat les obres de reforma integral de l'edifici de l'antic ambulatori del carrer València

  • - Per a reubicar i concentrar els Serveis Socials municipals i mantindre les oficines del CAISS

  • - Es tracta d'una actuació cofinançada al 50% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder), dins de l'Estratègia de Desenvolupament Urbà Sostenible i Integrat (Edusi)


L'Ajuntament de Borriana ha finalitzat les obres de condicionament i reforma integral de l'edifici de l'antic ambulatori del carrer València, per a reubicar i concentrar els Serveis Socials municipals i, alhora, mantindre en l’edifici l'Oficina d'Atenció i Informació de la Seguretat Social (CAISS), de l'Institut Nacional de la Seguretat Social.

L'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, que ha supervisat el final de les obres acompanyada de la regidora delegada d'Hisenda, Cristina Rius, ha explicat que l'edifici ja està preparat per a l’equipament, i abans de finalitzar l'any es traslladaran tots els Serveis Socials municipals.

Un equipament que es durà a terme amb 200.000 euros que l'Ajuntament té reservats d'una modificació de crèdits de part dels romanents de 2021, que ja va realitzar precisament per a l'adquisició de mobiliari i l'equipament del nou edifici de Serveis Socials.

Les obres de remodelació i reforma de l'edifici amb una inversió d'1.750.000 euros, és una actuació cofinançada al 50 per cent pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder), en el marc de l'Estratègia de Desenvolupament Urbà Sostenible i Integrat (Edusi) del Programa Operatiu de Creixement Sostenible.

La reforma de l'edifici, ha subratllat l'alcaldessa, compleix amb l'objectiu de “millorar les instal·lacions de l'antic edifici i revifar i dinamitzar l'entorn de la zona urbanística de la Bosca, amb la finalitat de millorar dia a dia i incidir positivament en la gestió de les necessitats socials de la ciutat de Borriana”.
Igualment, ha manifestat, amb l'execució de les obres s'acaba amb la provisionalitat de les deficients dependències dels Serveis Socials actuals per a situar-los en “aquest edifici modern i renovat, que concentrarà i millorarà altres serveis d'atenció al públic”.

Respecte a la intervenció, l'alcaldessa ha explicat que ha suposat la reforma completa de l'edifici que hi havia, que ocupa una parcel·la amb una superfície de 879m², conservant l'estructura, cobertes i parcialment els tancaments.

La reforma, ha indicat l'alcaldessa de Borriana, adjudicada a Urbamed Infraestructures SL, ha comprès dos actuacions clarament diferenciades, en què la major part de l'edifici es destina a la recol·locació dels Serveis Socials i, per una altra banda, part de la superfície de la planta baixa, que ja es va habilitar al setembre de l’any passat com a local independent destinat a les oficines del CAISS.

Procés

Maria Josep Safont ha mostrat la seua satisfacció per l’acabament de les obres que posa “el punt final” a una reforma que s'ha pogut realitzar “per fi”, després d'un llarg procés i reiterades peticions i gestions des de l'any 2012, que va finalitzar amb la signatura a finals de 2019 de l'acord de cessió d'ús de l'edifici per 30 anys, per part del Govern a favor de l'Ajuntament de Borriana, “qüestió fonamental per a rebre els diners dels fons Feder per a la rehabilitació de l'edifici”, ha aclarit.

Sobre aquest tema, ha puntualitzat que l'antic ambulatori era “un edifici situat dins del nucli urbà, de propietat estatal, en desús i un estat d’abandonament preocupant durant més de 15 anys”. En aquest sentit, ha recordat que l'edifici albergava, fins a 2003, el Centre de Salut del municipi que va quedar en desús després de la inauguració del nou Centre de Salut.

Amb l'entrada de la nova corporació en 2015, ha afirmat la primera edil, l'equip de govern “va reprendre la reivindicació, i va realitzar contactes continus i efectius amb tots els estaments implicats, a fi de modificar la temporalitat de la cessió que impedia l'aplicació de subvencions dels Fons Feder per a la rehabilitació de l'edifici.

El Ayuntamiento modificará su ordenanza municipal para poder permitir el acceso de las mascotas a la playa
  • - A tal efecte, l'equip de govern de Borriana demanarà aquesta vesprada en el ple municipal el suport de la resta de grups polítics per a modificar l'Ordenança d'Ús i Gaudi de les platges del terme municipal de Borriana


L'equip de govern de Borriana demanarà aquesta vesprada en el ple municipal el suport de la resta de grups polítics per a modificar l'Ordenança d'Ús i Gaudi de les platges del terme municipal de Borriana, per a permetre l'accés d'animals de companyia en les zones i horaris que es determinen per Decret d'Alcaldia, segons ha anunciat aquest dijous l'alcaldessa, Maria Josep Safont.

Perquè l'Ajuntament puga crear una platja canina, degudament senyalitzada en zones de bany, primer “hem de modificar l'ordenança municipal de 2008 perquè la reglamentació municipal no ens permetria aquest ús en les zones d'aigua i de les nostres platges, ja que prohibeix expressament l'accés de tota classe d'animals domèstics a totes les platja i en qualsevol època de l'any”.

Així, ha indicat Safont, és necessari incloure aquesta modificació de l'ordenança i, així, anticipar-nos a la posada en marxa per a tenir-ho tot previst, ha argumentat l'alcaldessa, “per a poder permetre l'accés dels gossos, en primer lloc, modifiquem l'Ordenança municipal per a, posteriorment, determinar la zona delimitada, horaris, la senyalització, les normes, etc.

Per descomptat, ha assegurat, conjugant el dret que totes les persones tenen a gaudir de les platges, i seguint i respectant les normes establertes en l'Ordenança Municipal Reguladora de la tinença d'animals de companyia de Borriana per a la protecció i la regulació específica dels animals de companyia, amb la finalitat de fer-la compatible amb la seguretat de persones, béns i d'altres animals.

Amb aquesta iniciativa, ha manifestat la seua voluntat de donar compliment a una de les propostes ciutadanes traslladades a l'Ajuntament des de diferents col·lectius, però ha apel·lat a “la responsabilitat a l'hora de compatibilitzar espais de convivència” , i ha assegurat que “vetlarem per la utilització racional de les platges, amb la finalitat de protegir i millorar la qualitat de vida i defensar i restaurar el medi ambient, donant-nos suport en la indispensable solidaritat col·lectiva”.

En aquest sentit, l'objectiu és aconseguir “un espai comú en què, a través de la corresponsabilitat, es millore la convivència de ciutadans i mascotes, establint una normativa municipal i consells per als usuaris de les platges”, ha conclòs la primera edil.

La nova ordenança

La nova ordenança indicarà que les zones de platja d'animals domèstics seran delimitades per Decret d'Alcaldia i se senyalitzaran de manera oportuna i, per motius higienicosanitaris, queda prohibida la circulació o l'estada d'animals domèstics a les platges, excepte en les hores i les zones que l'Alcaldia assenyale, i en els altres espais públics que l'Alcaldia determine.

També inclou que es permetrà l'accés de gossos amb l'obligació de complir totes les normes que apareixen en l'Ordenança Reguladora de la tinença d'animals de companyia, en tot cas, es farà referència a la legislació específica vigent.

En qualsevol cas, el propietari o acompanyant es considera responsable de les actuacions que l'animal realitze, i dels perjudicis que ocasione a les persones, coses i al mitjà en general, en relació amb el que es sanciona en l'Ordenança reguladora de tinença d'animals de companyia i amb el que s'estableix en les disposicions vigents en aquesta matèria.

A més, l'Ordenança incorpora que quan es permeta a l'usuari de les platges anar acompanyat d'animals domèstics, haura d'impedir que l’animal realitze les deposicions en les platges i en el Passeig Marítim. En qualsevol cas haurà d'arreplegar les deposicions i retirar els excrements, fins i tot haurà de netejar la part de la via pública que haguera sigut afectada, i vigilar pel respecte als altres usuaris.

Quant a la circulació o l'estada d'animals domèstics en zones i en horari no autoritzat, d’acord amb el que determine Alcaldia Presidència, adverteix que hauran d'abandonar immediatament la platja amb l'animal, a requeriment verbal dels agents de l'autoritat, els quals giraran butlletí de denúncia amb vista a la instrucció de l'oportú expedient sancionador.

D'altra banda, en general, ja s’autoritza la presència a la platja de gossos guia en companyia de la persona a qui servisquen, sense perjudici de la responsabilitat del seu posseïdor i/o propietari, ni de les mesures que haja d'adoptar per a evitar molèsties o riscos per a la resta d'usuaris.

Igualment, permet la presència de gossos destinats a treballs de salvament o auxili o persones necessitades, quan les circumstàncies així ho aconsellen d'acord amb els criteris dels serveis d'emergència.