Els Pressupostos Participatius, amb un total de 10.000 propostes, i l'Escó de la Ciutadania han obert per primera vegada la participació de la ciutadania en la vida municipal, mentre que els índexs de transparència han passat del 3,75 de puntuació al 8,75 en un any


Fa un any el “Acord per Borriana” renovava per complet l'equip de govern municipal de Borriana, que a partir d'aquell moment establia un nou estil i forma de governar a nivell municipal, amb la creació entre altres, de les regidories de Participació Ciutadana i de Transparència, al capdavant de les quals ha treballat Cristofer Del Moral per a, com ha dit en la roda de premsa, “fer possible i real la participació dels veïns i veïnes de Borriana en els assumptes municipals, no com s'estava fent fins ara quan els ciutadans amb prou feines tenien contacte, comunicació ni veu dins de les decisions del consistori”.
En l'extens repàs que Del Moral ha fet sobre el primer any al capdavant de les regidories, ha iniciat el balanç amb “els objectius que l'Acord per Borriana es va marcar a nivell de participació i transparència, el primer projecte de la qual va ser l'elaboració de les bases per als primers Pressupostos Participatius de la història de la nostra ciutat”. Així, Del Moral ha posat l'accent en el “treball realitzat de forma transversal a les diferents àrees municipals que han permès la dotació de contingut i de recursos per augmentar la particiación de la ciutadania en les decisions municipals”. Per al projecte dels Pressupostos Participatius es va elaborar un reglament propi, una regulació i estructura per a les fases i les votacions, o tot el material imprès que han fet possible el seu desenvolupament. “El fet que amb les dues campanyes de pressupostos participatius que ja hem realitzat s'hagen recollit més de 10.000 propostes de la ciutadania és una dada molt significativa sobre el canvi radical en matèria d'implicació dels veïns i veïnes en les decisions municipals”.
Dins del mateix apartat de participació, Del Moral també ha repassat la creació de la figura de l'escó de la ciutadania, que “ha servit per obrir també, per primera vegada, les sessions plenàries als veïns i veïnes de Borriana. Es va aprovar per unanimitat de tots els grups polítics i ens ha permès conèixer en l'àmbit del ple les preocupacions, queixes o suggerències de la ciutadania d'una forma molt més directa i ràpida”.
Un altre dels aspectes en els quals la gestió de la informació municipal ha viscut un gir complet respecte al que s'estava fent fins fa un any, ha estat la informatització de tots els ens, projectes o iniciatives de la regidoria. Tal com ha destacat Del Moral “s'ha creat una nova Web Municipal molt més pràctica i transparent; s'ha habilitat el Portal de Participació; s'ha llançat la App gratuïta de via pública “Borriana Connecta” per augmentar el contacte directe amb el ciutadà; s'han introduït fins a set tràmits oficials que es poden realitzar a través de la Seu Electrònica o s'han incorporat apartats especials a la web municipal per al Consell Social o la secció de Transparència i s'ha incorporat el sistema de videoactes per als plens municipals...”.
Dins de la regidoria de Transparència, Del Moral també ha volgut destacar la “el canvi radical que han viscut tant les formes com la quantitat d'informació oferta a la ciutadania. Tan sols cal observar els Índexs de Transparència dels Ajuntaments (ITA) en el qual s'ha passat de valorar un total de 30 indicadors que ens donaven una puntuació de 3,75, a un total de 70 indicadors de transparència que ens han atorgat en tan sols un any una puntuació de 8,75”. Els contractes municipals, els currículums, les agendes, els contractes menors... són solament alguns dels documents que des de fa un any s'exposen de forma pública, encara que Del Moral ha volgut tancar la compareixença assegurant que “malgrat les bones puntuacions i a l'augment clar de la participació ciutadana, seguirem treballant en aspectes com un llenguatge més accessible o nous canals de participació, perquè el gir de 180 graus que hem donat a la transparència i la participació continue creixent i millorant-se en la relació directa entre Ajuntament i ciutadania”.