nou butlletí transparència

La regidoria de Transparència de l'Ajuntament de Borriana ja té pràcticament llesta una nova edició del Butlletí de Transparència que des de fa dos anys es publica per a “rendir comptes amb la ciutadania i explicar amb tot detalle la gestió que durant tot un any ha realitzat l'equip de govern, i així que cada ciutadà i ciutadana conega les inversions, facturació i qualsevol dada sobre l'economia municipal”, tal com ha recordat la màxima responsable de l'àrea, Maribel Martínez. Durant l'últim mes, la regidoria ha treballat en l'elaboració del nou butlletí que s'espera poder lliurar al costat de l'exemplar del Butlletí Informatiu Municipal del mes de desembre, per a “així poder oferir tota eixa informació respecte a l'any 2017 abans de la finalització d'aquest exercici”, com remarcava Martínez.
El Butlletí de Transparència consta d'un total de 20 pàgines en les quals s'arreplega tota l'activitat municipal durant l'any 2017 a nivell de rendició de comptes i de situació econòmica, amb apartats propis en els quals es desglossen aspectes com les actuacions de caràcter econòmic, les actuacions i projectes per a una major protecció social, la dedicada a la reducció de deute municipal o la que correspon a les majors inversions en serveis públics bàsics. Segons Martínez, “ja fa tres anys que es publiquen milers d'exemplars del Butlletí de Transparència perquè siguen arreplegats en els diferents edificis municipals en els quals es distribueixen, per a així facilitar el seu accés i que arriben al major nombre de veïns i veïnes possibles perquè puguen comprovar el creixement dels nivells de transparència de l'Ajuntament de Borriana en l'última legislatura”. I és que tal com indica l'estudi i anàlisi que la passada setmana publicava l'Observatori sobre Transparència, Gobernança i RSC de les Administracions Públiques elaborat per la Universitat CEU Cardenal Herrera “tornem a estar entre els consistoris amb majors índexs de Transparència a nivell autonòmic, després de comprovar com, per exemple, en la província de Castelló ens situem com el segon Ajuntament amb més rendició de comptes i transparència en la nostra gestió”. Així, exemples com la publicació anual d'aquest Butlletí de Transparència fan que “el percentatge que s'assigna a cada consistori després de la realització de l'anàlisi, fa que Borriana obtinga una puntuació del 65,3 per cent tenint en compte més de cinquanta indicadors sobre la transparència municipal”.

mejoras accesibilidad y usabilidad web

El web municipal de l'Ajuntament de Borriana ha anat progressivament modernitzant-se al llarg dels tres últims anys, amb un objectiu doble, ja que d'una banda és un dels portals municipals que més s'ha adaptat al compliment del Reial Decret que té com a objectiu garantir els requisits d'accessibilitat dels llocs web, i per una altra s'ha volgut que qualsevol persona, siga quin siga el seu nivell de diversitat funcional, puga consultar tota la informació que en el portal s'ofereix. Tal com ha explicat la regidora de Noves Tecnologies, Maribel Martínez, “es tracta d'un gran treball realitzat des del departament d'Informàtica municipal que ha renovat per complet l'accessibilitat a la web municipal que segueix estant a l'avantguarda dels portals municipals quant a transparència i les possibilitats de consulta que ofereix per a qualsevol persona”. Precisament des del departament encarregat del disseny i implementació de la renovada web, s'ha explicat que “una de les principals novetats és la modificació en accessibilitat del lloc web, perquè d'aquesta manera tota la població puga navegar sense cap tipus de dificultat, per la qual cosa es recorre a llevar o evitar aquells elements animats que podrien provocar atacs d'epilèpsia o *espasmos, la correcció en els problemes de contrast entre el text i el fons per a beneficiar a persones amb problemes visuals, afegint fins a tres vistes més”. A més, també s'ha detallat que “també hem implementat l'opció d'augmentar o disminuir de grandària del text per assegurar una lectura òptima a tots els i les possibles lectores”. Una altra de les millores que ja poden estar gaudint els qui naveguen pel portal de burriana.es és la referent a la usabilitat. Ara, “la pàgina conté un accés ràpid d'aquelles opcions que són més freqüentades i que abans eren de difícil accés o més complexes de trobar”. Amb la correcció d'aquestes millores, la web de Borriana es converteix en un lloc on qualsevol usuari podrà accedir a la informació de manera més directa, més clara i sense cap problema, ja que està adaptada a qualsevol tipus de situació o de dificultat en la navegació que es puga tenir. Segons Martínez, “vam seguir millorant i optimitzant l'experiència de visitar la web municipal, i en els últims tres anys les millores i augments d'informació disponible són més que notables, per açò en aquest últim projecte l'objectiu és seguir facilitant a tot navegant l'accés senzill, ràpid i eficaç a qualsevol dada i informació municipal que es desitge consultar”.

S'ha actualitzat la imatge dels i les membres de l'equip de govern i s'han implementat nous apartats com les agendes de cada regidoria o pestanyes per a conèixer al detalle obsequis o viatges de representants municipals

 

 

La regidoria de Transparència i Noves Tecnologia de l'Ajuntament de Borriana ja ha informat públicament sobre l'actualització de diferents apartats de la web municipal, “amb l'objectiu de seguir elevant al màxim els nivells de transparència a nivell de gestió municipal, ja que a partir d'ara es podrà consultar amb major detall i més accessibilitat la informació resultant de cadascuna de les àrees municipals en les quals es conforma l'equip de govern”, tal com ha explicat la màxima responsable de l'àrea, Maribel Martínez.

A nivell tècnic i tal com han explicat des del departament d'Informàtica municipal encarregat de dissenyar i implementar les últimes novetats informatives, “es tracta d'un nou component dins de la pàgina web que, d'una banda, millora ostensiblement a nivell d'imatge, i per un altre, permet una millor i més detallada accessibilitat a la informació de cada representant municipal, tant de l'equip de govern com de l'oposició”.

Així, a més de la informació ja disponible en cada perfil de representant municipal, s'ha ampliat i dedicat una pestanya exclusiva per a la declaració de béns, les remuneracions, el currículum, i com últimes novetats els obsequis que pogueren rebre els i les regidores o els viatges que realitzen per a exercir les seues funcions. Finalment, com explica Maribel Martínez, “un altre dels apartats que creiem interessant és el de les agendes individuals de cada regidor o regidora, ja que es podran consultar aquells actes públics en els quals participe cada representant”. Fins i tot s'ha distribuït de nou la informació i accedint a apartats com el de les comissions es pot consultar quins són tots els seus membres i càrrecs a través també de les noves imatges de cadascun d'ells i elles, per a així disposar d'informació detallada i concreta de cadascuna de les sessions i temàtiques tractades”.

Tal com ha volgut resumir la nova regidora de Transparència i Noves Tecnologies “hem volgut seguir amb la dinàmica d'ampliar al màxim tant el contacte com la disponibilitat d'informació municipal per a la nostra ciutadania, per açò completem aquest procés d'actualització i ampliació al detall de la gestió municipal a través de la web municipal, i seguirem treballant perquè aquells aspectes que encara poden millorar-se, es duguen a terme i seguisquen situant a Borriana i el seu equip de govern com un exemple de transparència i rendició de comptes”. 

 

La regidoria de Noves Tecnologies i Transparència de l'Ajuntament de Borriana ha anunciat una novetat més en el seu treball d'acostar i donar a conèixer la gestió municipal que arribarà a partir de les primera setmana de febrer. Es tracta de la implementació del servei de VídeoActa que a partir del mes de febrer estarà disponible en la web municipal de l'Ajuntament de Borriana per a la consulta que qualsevol persona vulga fer del desenvolupament dels Plens Ordinaris del consistori. Tal com ha explicat el regidor de l'àrea Cristofer Del Moral, “dins del procés d'aplicació de Noves Tecnologies que milloren i augmenten al màxim nivell la Transparència sobre la gestió municipal, cada cert temps apliquem una nova eina com en aquest cas és la VídeoActa que s'estrenarà amb el Ple del mes de febrer”. Durant els dos últims anys s'han anat incorporant novetats com l'enregistrament dels plens en 2015, la creació de l'Escó de la Ciutadania en 2016, la retransmissió en streaming per Youtube i Facebook dels plens, i ara la utilització de la VídeoActa per a elevar al màxim els nivells de transparència municipal. Tal com ha recordat el mateix Del Moral, “la nova eina facilitarà en gran manera la consulta directa de temes concrets o declaracions de cada persona participant en el Ple, ja que una vegada celebrat el ple, la VídeoActa permetrà poder cercar la informació d'una forma molt més senzilla, a causa que quedarà dividida segons el regidor o regidora que intervinga o segons el tema tractat”. A més, també ha assenyalat la millora en l'eficiència del treball de transcripció de les sessions plenàries, ja que “fins ara calia destinar moltes més hores del desitjat a aqueixes transcripcions literals de les sessions plenàries, i ara amb tan sols un parell de clics es podrà accedir directament a un tema concret tractat durant el plenari i consultar de forma individual les diferents intervencions que es facen sobre aquest tema. Si d'altra banda es vol visionar i escoltar la intervenció d'un regidor, regidora o representant públic, es podrà consultar directament les intervencions que cadascun d'ells o elles facen durant el desenvolupament de la sessió plenària”.

 

Una vegada més, l'Ajuntament de Borriana segueix obrint les seues portes i finestres a la Participació Ciutadana, ja que tal com ha explicat el regidor de l'àrea en el consistori, Cristofer Del Moral, “per més puntual que siga un assumpte o tema a tractar a l'hora de gestionar un edifici públic, volem conèixer l'opinió de la ciutadania, i en el cas de l'Escorxador, esperem també rebre les suficients respostes i participació com per a tenir ben clar que volen els i les borrianenques per a eixe emplaçament de la ciutat”. Tal com s'explica en la documentació adjunta a la consulta sobre l'Escorxador que es pot trobar en consulta.burriana.es, “l'objectiu del procediment és consultar sobre una qüestió important per al desenvolupament del municipi com és el funcionament de l'Escorxador Comarcal”. A més, també afegix que “el Consorci per a la Gestió de l'Escorxador Comarcal ha plantejat la problemàtica existent actualment en aquest centre que incideix sobre el servei d'escorxador i afecta a les seues instal·lacions i explotació”. Les quatre qüestions que cal respondre per a completar la consulta sobre l'Escorxador Comarcal comencen amb “Com valora el funcionament i els serveis de l'escorxador comarcal?”, a la qual li segueixen preguntes com “Com valora el funcionament i els serveis de l'escorxador comarcal”, o “Com valora que l'Ajuntament duga a terme consultes a la ciutadania sobre diferents aspectes de la gestió municipal?», qüestions relatives al funcionament de les diferents campanyes de consulta ciutadana que en els dos últims anys s'han dut a terme en la ciutat. Finalment, i com quarta consulta es pot respondre a “Com valoraries la iniciativa del Consorci per a la Gestió de l'Escorxador Comarcal de modificar el planejament segons la proposta de modificació puntual número 40?”. Tal com ha explicat el mateix Del Moral, “entenem que hi haja gent que no conega quina és la situació i possibilitats futures de l'Escorxador Comarcal, per això en el text que acompanya a la consulta s'explica tant la necessitat de finançament per a les urgents millores en l'edifici, la baixada de la demanda dels productes elaborats en la mateixa instal·lació, i el perquè aquestes situacions poden portar a la finalització anticipada de la concessió, perquè així es tinguen les dades i arguments per a votar en un o un altre sentit”. Per tot açò es proposa la modificació puntual del Pla General de Borriana per la quin els terrenys passen a tenir qualificació de “Reserva Dotacional Privada d'Infraestructura-servei urbà de caràcter supramunicipal”, amb l'objectiu de permetre un canvi de model de gestió de l'Escorxador.

 

El regidor de Transparència de l'Ajuntament de Borriana, Cristofer Del Moral, la d'Hisenda, Cristina Rius, i el Primer Tinent d'Alcalde de Borriana, Vicent Granel, han volgut presentar avui de forma de forma conjunta el vídeo explicatiu que per segon any consecutiu ha dissenyat l'equip de govern per a traslladar de la forma més clara i senzilla possible a la ciutadania la informació sobre l'aplicació del nou Pressupost Municipal de cara al recentment estrenat 2018. Ha sigut el regidor de Transparència i Participació Ciutadana, Cristofer Del Moral, qui ha detallat tant el contingut com les raons per les quals per segon any s'ha elaborat el vídeo explicatiu: “es tracta de seguir elevant els nivells de transparència i rendició de comptes amb els veïns i veïnes de Borriana, ja que a través d'aquest vídeo de poc més de dos minuts, la ciutadania pot veure amb claredat i de forma senzilla com va a ser l'aplicació del Pressupost Municipal durant l'any que ara comencem, quins seran les principals inversions o com augmenten les partides en regidories com a Serveis Socials o Ocupació”. Del Moral ha volgut detallar que “a més de que el Pressupost puga ser consultat en la web municipal i tothom tinga accés, creiem que a més d'informar és important difondre les nostres polítiques d'inversions a través de documents visuals com aquest vídeo”. Seguidament, la regidora d'Hisenda, Cristina Rius, la qual durant els últims mesos ha estat treballant en l'elaboració global del nou Pressupost Municipal, ha pres la paraula per a explicar que “hem realitzat un pressupost realista, consensuat entre totes i cadascuna de les regidories i departaments municipals per a seguir cobrint les necessitats que a nivell social o d'ocupació demanda la ciutadania”. Rius també ha destacat, com s'explica en el vídeo il·lustratiu que “per segon any disposarem de l'Estratègia EDUSI per a la consecució de quatre grans objectius, amb els quals es pretén seguir aplicant a Borriana el model de ciutat moderna, innovadora i sostenible que volem que siga” i ha tancat la seua intervenció explicant que “fins a aquesta mateixa setmana es mantenia obert el període d'al·legacions al Pressupost, no hem rebut cap i per açò estem satisfets del treball de disseny realitzat i d'aquest vídeo que ara acostarà la seua aplicació a la ciutadania”.
A continuació, ha sigut el Tinent d'Alcalde, Vicent Granel qui ha volgut assenyalar diversos punts reflectits en el nou vídeo explicatiu que avui s'ha començat a difondre en xarxes i web municipal. Així, Granel ha destacat que “com han explicat els meus companys, basem el pressupost entre pilars com són un disseny realista que no està basat en grans polítiques urbanístiques com s'havia vingut fent fins a fa dos anys i mig i que encara estem pagant; amb característiques socials ja que s'ha confeccionat pensant en el benestar dels veïns i veïnes de Borriana; i centrat en l'Ocupació perquè com ha explicat Rius, es duplica la inversió en aquest àmbit per a seguir facilitant el dia a dia dels i les borrianenques”. I tot açò, com ha recordat Granel “congelant els impostos i duent a terme projectes com el de l'Estratègia EDUSI que fins al passat any mai havien arribat a la nostra ciutat”.

 

 

La Regidoria de Transparència de l'Ajuntament de Borriana, ha anunciat que ja està a disponible per al conjunt de la ciutadania la publicació del Butlletí de Transparència amb el qual “l'equip de govern de Borriana explica de forma clara i pública la gestió municipal realitzada durant l'últim any al capdavant del consistori, per a així seguir oferint tota la informació possible als veïns i veïnes de Borriana”, tal com ha explicat el regidor de l'àrea, Cristofer Del Moral.
En aquesta ocasió, són un total de 10.000 exemplars els que poden arreplegar-se per a la seua consulta en els diferents edificis municipals en els quals es distribuiran. Del Moral ha explicat que “volem que la ciutadania tinga a l'abast de la seua mà tant la participació en la vida municipal amb les amb les campanyes de Consulta o les votacions en els Pressupostos Participatius, com tota la informació sobre la gestió municipal, per açò tornem a acostar-los al màxim el Butlletí de Transparència i que puguen arreplegar-ho prop de la seua pròpia casa”. El màxim responsable de l'àrea ha volgut recordar que “des de fa dos anys hem treballat per a elevar al màxim les cotes de Transparència en la institució municipal, i aconseguir els Índexs de Transparència que avui tenim i que eren impensables fa molt poc temps, parla molt bé de l'objectiu de seguir explicant i fent partícip a tota la ciutadania de les decisions i la gestió municipal”. Al que cal sumar que la mateixa Conselleria ha tingut molt en compte el treball realitzat a Borriana a nivell de rendició de comptes amb els seus veïns i veïnes i ha atorgat ja en dues ocasions les màximes subvencions perquè els nivells de Transparència seguisquen creixent com fins al moment. En la publicació del nou Butlletí de Transparència que a partir d'aquesta setmana també es podrà trobar en el Portal habilitat per la mateixa regidoria, es pot consultar i informar-se sobre qualsevol detall del Pressupost Municipal de 2016, la seua execució i liquidació. En un primer apartat es pot consultar la Liquidació en termes generals per a més tard entrar en el detall de les Despeses i els Ingressos de la institució municipal. S'afig també un apartat dedicat a la gestió del CMA  Martí de Viciana, i seguidament es pot obtenir tota la informació sobre els Indicadors de Tresoreria a nivell municipal. Un altre dels apartats amb major informació del nou Butlletí de Transparència és el dedicat als contractes, on la ciutadania pot consultar totes i cadascuna de les contractacions municipals, para com ha recordat Del Moral “disposar per segon any de tota la informació, i així, tenir les eines per a més tard participar d'eixa gestió municipal gràcies a l'obertura que hem fet de la institució”. Així, els 10.000 exemplars del Butlletí de Transparència ja estan a la disposició dels veïns i veïnes de Borriana en llocs com l'Ajuntament, el CMC La Mercè, els Centres de Salut i altres edificis municipals de Borriana, i a partir d'aquesta setmana també estarà disponible en el Portal de Transparència on la regidoria ofereix des de fa més de dos anys tota la informació municipal. 

 

La Regidoria de Participació Ciutadana de Borriana ha recordat que “tan sols queden quatre dies per poder participar en la Consulta Ciutadana que des del passat 16 d'octubre ja ha arreplegat centenars d'opinions sobre la gestió municipal i el model de ciutat que els veïns i veïnes de Borriana desitgen per al futur”. Així ho ha explicat el màxim responsable de l'àrea, Cristofer Del Moral, qui ha explicat que “al començament d'aquesta setmana renovem part de les paperetes o llibrets de vot, ja que en algunes de les 17 urnes repartides en els diferents edificis municipals la participació havia sigut tan elevada que s'havien esgotat”. Així, Del Moral ha volgut “animar a seguir participant en la Consulta Ciutadana per a tenir el major nombre possible d'opinions dels nostres veïns i veïnes i així conèixer amb molt més detall que opinen sobre, per exemple, les subvencions que anualment es concedeixen a les associacions o col·lectius socials, o també si creuen necessari realitzar canvis a l'alça o a la baixa sobre les ajudes municipals”. Serà aquest mateix diumenge dia 13 quan s'arrepleguen totes i cadascuna de les urnes repartides pels edificis municipals de la ciutat per a iniciar un recompte al que després se sumaran els vots i opinions realitzades a través de la pàgina web municipal.


A partir del recompte de les opinions que la ciutadania que es realitzarà durant la setmana vinent, des de la regidoria de Participació Ciutadana s'indica que “tindrem una idea molt més concreta sobre la valoració que els i les borrianenques fan de moltes de les parts de la gestió municipal, com pot ser fins i tot algunes de les ordenances sobre les quals es pregunta en els qüestionaris, per la qual cosa abans del pròxim any coneixerem a fons quins són les prioritats ciutadanes, i en conseqüència, podrem canviar, augmentar o disminuir determinades partides o subvencions municipals de cara al pròxim 2018. Per açò diem que participant feixos que la teua opinió explique, i en uns pocs minuts es pot canviar el futur de la nostra ciutat”.