- Categoria: Transparència
- Vist: 2948
El passat 16 d'octubre s'iniciava en els diferents edificis municipals de Borriana la Consulta a la Ciutadania impulsada des de la Regidoria de Participació, els màxim representants de la qual, Cristofer Del Moral, ha volgut “recordar a tots i totes que encara disposen de més d'una setmana per a fer-nos arribar la seua opinió i valoracions sobre la gestió municipal a Borriana, al que animem per a així aconseguir la major representativitat possible sobre la visió dels i les veïnes de la nostra ciutat sobre el treball municipal i el model de ciutat al qual aspiren per a Borriana”. Com ha recordat Del Moral, “hem volgut arribar al màxim nombre possible de veïns i veïnes, tal com ja vam fer amb la campanya de Pressupostos Participatius, per la qual cosa s'han instal·lat urnes per a la votació en fins a 17 dels edificis municipals de la ciutat, a més d'oferir la possibilitat de plasmar la nostra opinió també a través d'internet, tan sols accedint a la pàgina consulta.burrriana.es perquè des de casa també es puga donar l'opinió sobre els diferents temes i qüestions plantejades en les fulles de vot”. Tal com resa el lema triat per a animar a la votació, “Participa i fes que la teua opinió compte”, la consulta està perfectament dividida en tres blocs per a donar més facilitats a cada persona que vulga prendre part, ja que en un primer apartat es pot opinar i valorar els pressupostos assignats durant 2017 als diferents programes i projectes de l'Ajuntament; en el segon apartat, diferenciat clarament amb un altre color i disseny, es pot opinar sobre diverses de les ordenances municipals que més directament afecten a la ciutadania; mentre que en el tercer dels apartats s'al·ludeix directament al Model de Ciutat que els agradaria a cadascun dels veïns i veïnes de Borriana, amb qüestions sobre les millores en parcs, jardins i via pública, les activitats festives de la ciutat o les instal·lacions esportives amb les quals explica. Del Moral ha volgut recordar que “una vegada superat l'equador de la consulta, creiem que el ritme de participació està sent molt bo, ja que en alguns casos fins i tot hem hagut d'imprimir i renovar més llibrets de vot ja que en diverses urnes s'havien esgotat. Malgrat ells, ens agradaria conèixer l'opinió del major nombre possible de veïns i veïnes, per a així seguir acostant la gestió municipal a les seues opinions i tenir-les cada vegada més en compte a l'hora d'elaborar pressupostos o destinar majors o menors quantitats als diferents departaments i serveis municipals, així que fins al pròxim dia 13 tenen l'opció de seguir fent-ho, ja que “en uns pocs minuts, pots canviar Borriana”.
- Categoria: Transparència
- Vist: 3099
La regidoria de Transparència detalla les últimes novetats en la informació pública a la ciutadania amb la inclusió en el portal web de totes les factures, contractes i plecs municipals actualitzats
El regidor de Transparència i Noves Tecnologies de l'Ajuntament de Borriana, Cristofer Del Moral, ha oferit mitjançant una roda de premsa conjunta amb els representants de Digital Value, totes les novetats implementades i desenvolupades a través de l'eina del Visor Pressupostari que han fet que Borriana complisca amb més del noranta per cent dels indicadors de transparència. Tal com ha explicat el mateix Del Moral “seguim treballant a augmentar al màxim els nivells de comunicació i transparència de la institució municipal cap a la nostra ciutadania, i ho fem a través de les últimes de les renovacions del Visor, que cada vegada és més complet i a través del qual qualsevol veí o veïna pot consultar pràcticament la totalitat de les gestions, inversions o despeses municipals”. Després d'oferir algunes recomanacions a l'hora de navegar a través del Visor, Del Moral ha volgut destacar “l'espectacular canvi que en a penes dos anys ha viscut la transparència municipal, ja que en 2015 no s'arribava a complir ni amb un terç dels indicadors de transparència marcats de forma oficial, i avui superem el noranta per cent”.
Al seu costat, els representants de Digital Value que de forma conjunta a la regidoria han desenvolupat les novetats que des d'aquest mes inclou el Visor Pressupostari, Pablo Barrachina i Mario González, han detallat algunes de les noves eines de navegació i consulta. Així, Barrachina ha parlat que “en tot moment busquem tant l'augment de la transparència quant a la gestió municipal, com, sobretot, que la cerca i consulta de la informació siga el més senzilla possible”. Així, Barrachina ha parlat, per exemple, dels coneguts com a “gràfics solars, en els quals amb tan sol la navegació a través d'una sola pantalla podem conèixer la despesa o les inversions en cadascun dels diferents departaments municipals, i accedint a cadascuna de les parts del gràfic conèixer al detall des de les quantitats econòmiques, les empreses contractades, la data de facturacions o el detall dels treballs realitzats, i tot açò sense haver de dedicar excessiu temps a aquestes consultes”. A més, ha coincidit amb Del Moral a assenyalar que “podem trobar totes i cadascuna de les factures, contractes municipals o característiques dels plecs actualitzats, sense excepció per raons de quantia o de tipologia dels contractes, la qual cosa suposava un objectiu pràcticament inimaginable fa dos anys i que avui ja és una realitat”.
Finalment, Del Moral ha assenyalat que “no solament volem que la gent consulte i audite la gestió municipal a través de la navegació, sinó que també hem habilitat per a tota la documentació la possibilitat de descàrrega a través d'Open Data, una eina més que, a poc a poc, ens acosta a complir amb la totalitat dels Índexs de Transparència dels Ajuntaments establits per llei”.
- Categoria: Transparència
- Vist: 4132
La regidoria de Noves Tecnologies implementa el nou servei que podrà seguir-se a través del canal de Youtube del consistori a partir del mes de maig
La regidoria de Noves Tecnologies i Transparència de l'Ajuntament de Borriana segueix posant a la disposició de la ciutadania tots els canals possibles d'informació i comunicació amb la institució municipal. I l'últim dels projectes adjudicats serà la retransmissió en directe de les diferents sessions plenàries que se celebren en la casa consistorial a partir del pròxim mes de maig. Així ho ha fet saber el màxim responsable de l'àrea, Cristofer Del Moral, qui ha volgut assenyalar que “des de la nostra arribada a l'equip de govern municipal hem fet tot tipus d'esforços i implementat eines per a millorar la comunicació directa entre ciutadania i institució, amb l'objectiu de seguir oferint tota la informació possible que puga demandar el conjunt de veïns i veïnes de Borriana”. Dins del procés d'obertura de l'Ajuntament al conjunt de la població i de la millora i modernització de les eines amb les quals es compta per a la comunicació directa, “els plens podran seguir-se a partir dels pròxims mesos a través del canal de Youtube del consistori, en qualitat HD i amb un seguiment de fins a tres càmeres, que en aquest cas no seran fixes i facilitaran el seguiment de qualsevol detall de les sessions plenàries” com ha explicat Del Moral, que també ha volgut detallar que “l'adjudicació es realitza per un període d'un any, i les retransmissions dels plens ordinaris s'ampliaran amb l'emissió de les sessions extraordinàries que se celebren i, també, l'enregistrament del Consell Social en les seues tres o quatre trobades anuals”. Segons ha volgut assenyalar el mateix responsable de l'àrea de Noves Tecnologies, “hem aconseguit adjudicar el servei ajustant al màxim la despesa que haurà de realitzar l'Ajuntament, per la qual cosa entenem que, una vegada més, hem treballat per a seguir ampliant els canals comunicatius i les transparència municipal com no s'havia fet fins ara, i sense haver de malgastar grans quantitats econòmiques. A més, per a aquesta primera sessió retransmesa en streaming a través del canal del consistori, també s'estrenaran la nova il·luminació del Saló de Plens que durant la jornada d'avui s'ha acabat d'instal·lar, amb l'objectiu de seguir millorant les prestacions de l'edifici municipal i intentar reduir costos per consum d'energia.
- Categoria: Transparència
- Vist: 3201
La Regidoria de Transparència i Participació analitza els principals beneficis del document després de la seua recent aprovació en el ple ordinari
El regidor de les àrees de Transparència i Participació Ciutadana de l'Ajuntament de Borriana, Cristofer Del Moral, ha volgut fer públic l'anàlisi del contingut del recentment aprovat Codi de Bon Govern i Ètic de Borriana, i d'aquesta forma “deixar ben clar cadascun dels punts aprovats en el passat ple i amb els quals únicament pretenem disposar d'un document en el qual l'administració local assumisca com a propis els principis de bon govern entesos com a caràcter general, i als quals, com clarament s'indica en el text, es poden adherir o no de forma individual”. D'entre els diferents punts que es van debatre durant la sessió plenària Del Moral ha volgut destacar, per exemple, que “en el cas de la no legitimació de qualsevol forma de violència queda ben clar que engloba a qualsevol acte o declaració que supere els límits de la tolerància, i si a consciència hem decidit incloure els termes de “violència masclista” és per la capacitat de visibilització de qui exerceix aquesta violència, i així aconseguim remarcar la part autora i seguim assenyalant i condemnant a aquells que la duen a terme”. Respecte a la participació en actes religiosos, Del Moral ha volgut resoldre les possibles “polèmiques interessades suscitades després de l'aprovació del text, quan simplement s'indica que els representants municipals no podran presidir aquests actes, però si acudir lliurement de forma individual”. Segons destaca l'edil, “l'anomalia és que 38 anys després de l'aprovació de la Carta Magna a nivell estatal, encara moltes administracions actuen a esquena d'eixe mandat constitucional sobre la aconfesionalitat de l'Estat, per la qual cosa, en realitat, estem reforçant les llibertats individuals i col·lectives que s'estableixen en la Constitució”. El mateix Del Moral ha citat al Papa Francisco quan en el seu moment va afirmar que “la convivència pacífica entre les diferents religions es veu beneficiada pel laïcisme de l'Estat, que, sense assumir com a pròpia cap posició confessional, respecta i valora la presència del factor religiós en la societat”. Finalment, i dins dels punts arreplegats pel nou Codi que més debat van alçar durant el passat ple, Del Moral ha assenyalat que “dins de l'Article 2 s'arrepleguen les diferents actuacions per part dels regidors i regidores municipals conforme a valors socials i democràtics, com són l'actitud de condemna absoluta contra la violència, la defensa de llibertat de pensament, el foment de la sostenibilitat ambiental o el respecte a la intimitat, i veiem molt curiós que les principals crítiques se centren en la promoció i ús del valencià, ja que tant la normativa de l'AVL com els reglaments del Consell van en la línia d'afavorir i fomentar en les seues comunicacions l'ús d'aquesta llengua oficial i el respecte per la normativa establida”.
Dins el tercer dels articles del text, se segueix coincidint amb els codis marcats a nivell autonòmic pel Consell, en el referit a integritat, sobrietat i exemplaritat dels càrrecs públics, en el que Del Moral qualifica com “la posada al dia definitiva quant a transparència i exemplaritat del treball realitzat a nivell municipal, ja que després d'anys d'obscurantisme, portes giratòries, retribucions no justificades… era més que necessari establir els paràmetres per a oferir a la ciutadania tota la realitat de la gestió municipal, i amb l'adhesió dels membres de l'equip de govern ens assegurem que determinades pràctiques o actituds no es tornen a donar entre el conjunt de representants municipals”.
- Categoria: Transparència
- Vist: 3899
Amb la nova eina es poden consultar des de la totalitat de la facturació municipal fins a l'evolució del deute, els ingressos, les despeses o com es reparteix la contribució de cada veí o veïna de Borriana
El regidor de Transparència i Participació Ciutadana de l'Ajuntament de Borriana, Cristofer Del Moral, ha presentat públicament l'última de les eines que el consistori ha habilitat per elevar al màxim els nivells de transparència i informació a la ciutadania. Es tracta del nou Visor Pressupostari del que Del Moral ha ofert una detallada explicació sobre el seu funcionament i que suposa “l'eina pràcticament definitiva per posar a la disposició de la ciutadania tots els detalls sobre el funcionament intern de l'Ajuntament, sempre amb l'objectiu d'aconseguir les màximes cotes possibles de transparència i comunicació entre la institució pública i els veïns i veïnes”.
En el detall de l'ús del Visor Pressupostari, Del Moral ha començat explicant que “s'ha dissenyat perquè la navegació i la cerca d'informació siga el més senzilla possible, per això trobem quatre grans apartats als quals podrem accedir per conèixer amb tot luxe de detalls la documentació que cadascun d'ells conté”. D'aquesta forma, la primera de les pestanyes, la de la Calculadora, permet extreure el compte exacte sobre la procedència dels ingressos municipals, però sobretot, “ofereix la funció de càlcul de les despeses a les quals es destinen cada cèntim de les contribucions individuals de cada ciutadà o ciutadana”, tal com ha explicat Del Moral. En el segon dels apartats, el dedicat als contractes municipals, es podran consultar totes i cadascuna de les factures emeses des de l'Ajuntament tant en 2015 com en 2016, “amb l'objectiu que els imports, les dades del proveïdor, les dates o la descripció del contractat estiguen a l'abast de qualsevol persona que desitge consultar de forma exacta i concisa cada contractació municipal”. El regidor de Transparència ha continuat la seva explicació amb l'apartat dedicat als Pressupostos Municipals, en el qual “podem trobar un il·lustratiu quadre que es divideix en cadascuna de les àrees municipals i el pressupost amb el qual es compta per a cadascun dels projectes que es desenvolupen des de cada departament”. Però a més, també “es poden consultar les evolucions del deute tant viu com per habitant, les del padró, de morositat o el període mitjà de pagament a proveïdors”. Finalment, el nou Visor inclou una pestanya dedicada a l'Índex de Transparència dels Ajuntaments, en el qual un total de set apartats responen a “els compromisos que sempre hem defensat des de l'equip de govern, on la transparència, la participació ciutadana i la comunicació directa amb la ciutadania són peces claus per seguir amb el nostre objectiu d'oferir totes les dades i comptes municipals”, com ha volgut manifestar Del Moral per acabar amb una presentació que suposa un abans i un després en l'exercici de la transparència municipal.
- Categoria: Transparència
- Vist: 3110
Els Pressupostos Participatius, amb un total de 10.000 propostes, i l'Escó de la Ciutadania han obert per primera vegada la participació de la ciutadania en la vida municipal, mentre que els índexs de transparència han passat del 3,75 de puntuació al 8,75 en un any
Fa un any el “Acord per Borriana” renovava per complet l'equip de govern municipal de Borriana, que a partir d'aquell moment establia un nou estil i forma de governar a nivell municipal, amb la creació entre altres, de les regidories de Participació Ciutadana i de Transparència, al capdavant de les quals ha treballat Cristofer Del Moral per a, com ha dit en la roda de premsa, “fer possible i real la participació dels veïns i veïnes de Borriana en els assumptes municipals, no com s'estava fent fins ara quan els ciutadans amb prou feines tenien contacte, comunicació ni veu dins de les decisions del consistori”.
En l'extens repàs que Del Moral ha fet sobre el primer any al capdavant de les regidories, ha iniciat el balanç amb “els objectius que l'Acord per Borriana es va marcar a nivell de participació i transparència, el primer projecte de la qual va ser l'elaboració de les bases per als primers Pressupostos Participatius de la història de la nostra ciutat”. Així, Del Moral ha posat l'accent en el “treball realitzat de forma transversal a les diferents àrees municipals que han permès la dotació de contingut i de recursos per augmentar la particiación de la ciutadania en les decisions municipals”. Per al projecte dels Pressupostos Participatius es va elaborar un reglament propi, una regulació i estructura per a les fases i les votacions, o tot el material imprès que han fet possible el seu desenvolupament. “El fet que amb les dues campanyes de pressupostos participatius que ja hem realitzat s'hagen recollit més de 10.000 propostes de la ciutadania és una dada molt significativa sobre el canvi radical en matèria d'implicació dels veïns i veïnes en les decisions municipals”.
Dins del mateix apartat de participació, Del Moral també ha repassat la creació de la figura de l'escó de la ciutadania, que “ha servit per obrir també, per primera vegada, les sessions plenàries als veïns i veïnes de Borriana. Es va aprovar per unanimitat de tots els grups polítics i ens ha permès conèixer en l'àmbit del ple les preocupacions, queixes o suggerències de la ciutadania d'una forma molt més directa i ràpida”.
Un altre dels aspectes en els quals la gestió de la informació municipal ha viscut un gir complet respecte al que s'estava fent fins fa un any, ha estat la informatització de tots els ens, projectes o iniciatives de la regidoria. Tal com ha destacat Del Moral “s'ha creat una nova Web Municipal molt més pràctica i transparent; s'ha habilitat el Portal de Participació; s'ha llançat la App gratuïta de via pública “Borriana Connecta” per augmentar el contacte directe amb el ciutadà; s'han introduït fins a set tràmits oficials que es poden realitzar a través de la Seu Electrònica o s'han incorporat apartats especials a la web municipal per al Consell Social o la secció de Transparència i s'ha incorporat el sistema de videoactes per als plens municipals...”.
Dins de la regidoria de Transparència, Del Moral també ha volgut destacar la “el canvi radical que han viscut tant les formes com la quantitat d'informació oferta a la ciutadania. Tan sols cal observar els Índexs de Transparència dels Ajuntaments (ITA) en el qual s'ha passat de valorar un total de 30 indicadors que ens donaven una puntuació de 3,75, a un total de 70 indicadors de transparència que ens han atorgat en tan sols un any una puntuació de 8,75”. Els contractes municipals, els currículums, les agendes, els contractes menors... són solament alguns dels documents que des de fa un any s'exposen de forma pública, encara que Del Moral ha volgut tancar la compareixença assegurant que “malgrat les bones puntuacions i a l'augment clar de la participació ciutadana, seguirem treballant en aspectes com un llenguatge més accessible o nous canals de participació, perquè el gir de 180 graus que hem donat a la transparència i la participació continue creixent i millorant-se en la relació directa entre Ajuntament i ciutadania”.
- Categoria: Transparència
- Vist: 3395
Ja es poden consultar els contractes municipals en la web de l'Ajuntament burriana.es, on ja s'han publicat tots els contractes realitzats durant l'any 2015.
També s'han posat a l'abast de la ciutadania els contractes menors, que apareixen en un bloc de 81 pàgines, en les quals els veïns i veïnes interessats poden veure el concepte, el cost i qui ha executat la contractació municipal.
La pàgina web municipal disposa de seccions específiques en les quals els usuaris poden trobar tota aquesta informació d'una manera ràpida i senzilla. En l'apartat Govern Obert es facilita aquesta informació a través dels Indicadors ITA de transparència internacional, i en l'apartat Ajuntament es pot trobar en Contractes Municipals informació relativa a la contractació de 2015, així com els contractes menors.
Actualment la Regidoria de Transparència i Participació Ciutadana està duent a terme un treball de recopilació per a poder penjar els contractes referits als anys 2013 i 2014.
El regidor de Transparència i Participació Ciutadana, Cristofer del Moral, ha indicat que “estem treballant per a dotar de contingut la web municipal perquè pensem que ha de ser un portal participatiu i transparent obert als ciutadans. Per açò, hem iniciat aquest treball que ens permetrà posar a l'abast de tots tota la informació relativa als contractes municipals”.
L'alcaldessa de Borriana, Maria Josep Safont, ha afegit que “la nostra gestió municipal ha de ser transparent perquè els ciutadans tenen dret a saber com s'inverteix els diners públics. La publicació dels contractes en la web mostra aquest nou model de gestió obert, respectuós i responsable amb la ciutadania”.
- Categoria: Transparència
- Vist: 3388
Els tècnics municipals de l'Ajuntament de Borriana estan ultimant els projectes de millora dels parcs públics del municipi, petició reclamada pels veïns en els passats pressupostos participatius juntament amb la plantació d'arbres i la construcció de l'Avinguda del Port, actuacions que van a ser dutes a terme aquest 2016.
Els portaveus municipals Vicent Granel i Cristofer del Moral, al costat del regidor de Via Pública, Vicent Aparisi, l'arquitecte tècnic municipal i el cap dels serveis de via pública han visitat el parc de Santa Berta, un dels espais que va a ser remodelat i ampliat, a més d'altres parcs com el del Port i el del Grau amb una inversió total de 100.000 euros.
Els treballs van a començar pel parc de Santa Berta, on es van a millorar les infraestructures infantils existents, es va a adequar i instal·lar nou mobiliari esportiu i es va a construir un parc caní en una de les zones per a solucionar el problema de la femta.
L'Ajuntament està estudiant la instal·lació d'una nova pista de bàsquet i d'una zona multiusos d'esports, així com unes barres de fitness i dominades. Amb l'objectiu de cobrir la sol·licitud de plantació d'arbrat dels passats pressupostos participatius, també s'està valorant dotar d'arbres les zones sense vegetació del parc.
El regidor de Participació Ciutadana, Cristofer del Moral, ha assenyalat que “la millora dels parcs és una de les peticions dels veïns en els passats pressupostos participatius, així que hem de donar resposta a aquesta reclamació aquest mateix any. Creiem que el parc de Santa Berta per les seues característiques és un dels espais que necessiten ser remodelats i ampliats amb un parc caní i amb altres elements que permetran un major gaudi de les seues instal·lacions”.
Pàgina 3 de 4